برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  4 , شماره  8 ; از صفحه 83 تا صفحه 107 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي موانع بهره گيري از فناوري آموزشي در تدريس دانشگاهي از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي شهيد چمران و علوم پزشکي اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

به منظور بررسي عوامل موثر بر ميزان استفاده از فناوري آموزشي در تدريس دانشگاهي، از ميان تمامي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي شهيد چمران و علوم پزشكي اهواز، تعداد 180 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. بدين ترتيب، سعي شد تعداد نمونه انتخاب شده در هر يک از دانشگاه هاي مورد پژوهش با تعداد اعضاي هيات علمي آن متناسب باشد. سپس پرسشنامه اي حاوي 16 سوال طراحي شد و بر روي آنها اجرا شد. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر تخصصي تعدادي از استادان مجرب مورد بررسي قرار گرفت. همچنين آزمون «آلفاي كرونباخ» پايايي آن را تاييد كرد (a=0.84). پس از جمع آوري داده ها، براي تحليل آنها از آزمون آماري مجذور كاي(X2) استفاده شد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي شهيد چمران و علوم پزشكي معتقدند كه عواملي از قبيل: خسته كننده بودن استفاده از وسايل و تجهيزات آموزشي، نداشتن زمان كافي، عدم آشنايي با ابزارهاي آموزشي، مهارت ناكافي در استفاده از اين ابزارها، عدم آشنايي با مواد آموزشي مختلف، مهارت ناكافي در تهيه و ساخت مواد آموزشي، سنگيني وسايل و دشواري حمل و نقل آنها، فشار كاري زياد، تعداد زياد دانشجويان در كلاس هاي درس و همچنين ترس و اضطراب ناشي از استفاده نادرست از وسايل آموزشي در كاربرد ناكافي از فناوري آموزشي در تدريس دانشگاهي نقش كمي دارد. همچنين آنها نقش عواملي چون دشوار بودن تهيه و طراحي مواد آموزشي، نامناسب بودن محيط فيزيكي كلاس درس، عدم وجود امكانات و تجهيزات آموزشي لازم، حجم زياد واحدهاي درسي استادان و بالاخره بي توجهي به ميزان بهره گيري از تجهيزات و امكانات آموزشي از سوي استادان به هنگام ارزيابي عملكرد آنان در عدم بهره گيري از فناوري آموزشي در تدريس دانشگاهي را زياد مي دانند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مقامی، ح. (1389). بررسی موانع بهره گیری از فناوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز. پژوهش در نظام های آموزشی, 4(8), 83-107. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126088



Vancouver : کپی

مقامی حمیدرضا. بررسی موانع بهره گیری از فناوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز. پژوهش در نظام های آموزشی. 1389 [cited 2021August04];4(8):83-107. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126088



IEEE : کپی

مقامی، ح.، 1389. بررسی موانع بهره گیری از فناوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 4(8), pp.83-107. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126088.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی