برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1388 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 69 تا صفحه 86 .
 
عنوان مقاله: 

شناسايي عوامل عمده عدم گرايش دبيران به تهيه و استفاده از طرح

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور شناسايي علل عمده عدم گرايش دبيران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهيه طرح درس است. پرسشنامه محقق ساخته 66 ماده اي بر اساس مقياس 5 درجه اي ليکرت، دربردارنده بيش ترين عوامل گرايش نداشتن به تهيه طرح درس با ضريب اعتبار آلفاي کرونباخ (a=0.97) بين 500 نفر از دبيران دوره  متوسطه استان توزيع شد. تحليل عوامل داده ها با روش مولفه هاي اصلي پس از ده چرخش آزمايشي، به بهترين ترکيب ماده اي و ساختار عاملي خود دست يافت. اين عوامل به ترتيب واريانس قابل توجيه عبارتند از: 1- مسايل شناختي و حرفه اي طرح درس نويسي 2- مسايل ناشي از مديريت و برنامه ريزي آموزشي و درسي 3- مشکلات نگرشي دبيران 4- مسايل اقتصادي و اجتماعي دبيران 5- مسايل فرهنگي و انگيزه پايين دبيران. دبيران مرد، دبيران با سابقه بالاي تدريس و دبيران با ساعات تدريس هفتگي بيش تر بر عوامل پنج گانه عدم گرايش به طرح درس نويسي (به جز عامل سوم يعني مسايل نگرشي)، به گونه اي معني داري تاکيد بيشتري داشته اند. هم چنين دبيراني که هرگز از طرح درس کلي و روزانه در تدريس بهره نبرده اند، بيش تر از عامل سوم متاثر بوده اند. تقويت و توسعه سطح دانش و مهارت هاي تخصصي دبيران، بازنگري در ساختار مديريتي آموزش و پرورش، تجديدنظر در حجم و محتواي کتب درسي، تغيير و اصلاح نگرش دبيران و ... از جمله پيشنهادهاي پژوهشگران اين تحقيق براي گسترش فرهنگ طرح درس نويسي در نظام آموزش و پرورش است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 157
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی