برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1388 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 23 تا صفحه 42 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير شبيه سازي هاي ذهني ساده و توام فرآيندي و فرآورده اي بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان تيزهوش و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

شبيه سازي يکي از ابزارها و روش هاي آموزشي است. پژوهش حاضر، با هدف به کارگيري چنين راهبردي در برنامه هاي آموزشي و ارزيابي تاثير شبيه سازي هاي ذهني ساده و توام فرآيندي و فرآورده اي بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان تيزهوش و عادي انجام شده است. شيوه اجراي پژوهش، آزمايشي بوده است. 104 دانش آموز تيزهوش و 104 دانش آموز عادي پايه اول دبيرستان، به شکل نمونه گيري تصادفي انتخاب و به طور تصادفي در 4 گروه (در مجموع 8 گروه) شبيه سازي هاي ذهني فرآيندي، فرآورده اي، توام فرآيندي و فرآورده اي و گروه بازبيني دسته بندي شدند. نخست، از تمام آزمودني هاي آنان، آزمون عملکرد تحصيلي گرفته شد. سپس، به مدت 5 جلسه 10 دقيقه اي آموزش هاي شبيه سازي ذهني براي گروه هاي آزمايشي ارايه شد، گروه بازبيني هيچ آموزشي را دريافت نکرد. و دوباره آزمون پيشرفت تحصيلي براي تمامي آزمودني ها اجرا شد. داده  ها با روش هاي آماري تحليل واريانس چند متغيره، تحليل واريانس يک راهه و آزمون تعقيبي توکي، بررسي شد. يافته ها نشان داد که شبيه سازي ذهني با توجه به کنترل عامل هوش، به بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان با اثر بر عامل هاي (خودکارآمدي، برنامه ريزي و انگيزش) مي انجامد، .در دانش آموزان با استعداد، شبيه سازي ذهني فرآورده اي و در دانش آموزان عادي، شبيه سازي ذهني فرآيندي بر عملکرد آنان موثر بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خلیلی شرفه، ف.، و پاک دامن، ش.، و صالح صدق پور، ب. (1388). تاثیر شبیه سازی های ذهنی ساده و توام فرآیندی و فرآورده ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), 5(1), 23-42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126071



Vancouver : کپی

خلیلی شرفه فاطمه، پاک دامن شهلا، صالح صدق پور بهرام. تاثیر شبیه سازی های ذهنی ساده و توام فرآیندی و فرآورده ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی). 1388 [cited 2021July23];5(1):23-42. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126071



IEEE : کپی

خلیلی شرفه، ف.، پاک دامن، ش.، صالح صدق پور، ب.، 1388. تاثیر شبیه سازی های ذهنی ساده و توام فرآیندی و فرآورده ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), [online] 5(1), pp.23-42. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126071.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 305 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی