3 SID.ir | تحليل تطبيقي کتاب هاي درسي و راهنماي معلم علوم دوره ابتدايي ايران و کتاب هاي درسي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل تطبيقي کتاب هاي درسي و راهنماي معلم علوم دوره ابتدايي ايران و کتاب هاي درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه کردستان
 
چکیده: 

پژوهش حاضر مطالعه تطبيقي است و به منظور مقايسه اهداف درسي، پرسش ها و تکاليف درسي و محتواي توصيفي برنامه هاي درسي علوم دوره ابتدايي ايران با کتاب هاي درسي «علم در هر زمان»، صورت گرفته است. براي مقايسه ميزان عمق اهداف درسي، از طبقه بندي حيطه شناختي بلوم؛ براي مقايسه پرسش ها و تکاليف درسي، از بعد اعمال فکري در ساختار هوشي گيلفورد و براي مقايسه محتواي توصيفي از طبقه بندي هدف هاي آموزشي مريل استفاده شده است. نتايج پژوهش نشان داد که عمق اهداف درسي کتاب هاي «علم در هر زمان» بيش تر از کتاب هاي درسي ايران بوده است. در حالي که پرسش ها، خودآزمايي ها و تکاليف درسي در کتاب هاي «علم در هر زمان» هم زمان بر پرورش تفکر هم گرا و واگرا تاکيد مي کنند، پرسش ها و تکاليف درسي در کتاب هاي درسي علوم دوره ابتدايي ايران بيش تر به سطح هم گرا توجه دارند و تعداد تکاليف عملياتي در آن ها به مراتب کمتر است و در حالي که در کتاب هاي «علم در هر زمان» بيش تر بر ارايه روش کار تاکيد شده است، محتواي توصيفي کتاب هاي ايران بيش تر به ارايه حقايق و مفاهيم مي پردازند. به طور کلي، کتاب هاي درسي «علم در هر زمان» سطوح عميق تر شناختي و زمينه هاي کاربردي تر و تجربي تر يادگيري توجه مي کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 256
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی