نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1388 , دوره  5 , شماره  3 ; از صفحه 27 تا صفحه 50 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل و نقدي بر فلسفه تربيتي کانت با تاکيد بر نظريه تربيت اخلاقي وي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 
هر چند معرفت شناسي، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه دين، حوزه هاي اصلي تاملات فلسفي حکيم برجسته اروپايي، امانوئل کانت است، اما وي، چونان بسياري از فيلسوفان ديگر، از تعليم و تربيت غافل نمانده، در اين عرصه نيز به انديشه گري و نظريه پردازي روي آورده است. کانت پس از تبيين آخرين ديدگاه هاي خود در کتاب هايي چون «نقد خرد ناب»، «دين در محدوده عقل تنها» و «بنياد مابعدالطبيعه اخلاق» بحث هايي را در حوزه تعليم و تربيت مطرح ساخت که حاصل آنها در کتاب «تعليم و تربيت» گردآوري شد. کانت با تقسيم بندي تعليم و تربيت به چهار مرتبه «پرورش»، «تاديب»، «آموزش» و «اخلاق» از يکصد و سيزده نکته تربيتي سخن گفت. پرورش جسماني، مرکب از دو بخش تغذيه و پرستاري و مخصوص دوران کودکي است. در اين مرحله، اصل هايي (مانند: ضرورت تغذيه با خوراک طبيعي، يادگيري از راه فعاليت هاي شخصي و طبيعي، اعتدال، تربيت سختگيرانه، جلوگيري از عادتهاي نامطلوب) مطرح است. تاديب جنبه منفي و بازدارنده دارد، و مانعي در برابر خوي سرکش آدمي است. در اين مرتبه مي توان از اصل هايي چون عادت کردن به مخالفت با خواهش هاي نفساني و کاربرد روش هايي چون پاداش و تنبيه سخن گفت. آموزش (يا فرهنگ)، بخش مثبت تعليم و تربيت بوده و شامل پرورش قوه هاي ذهني و يادگيري اطلاعات و معلومات است. اصل هايي مانند رعايت اعتدال، پرورش قوه هاي داني ذهني به منظور رشد قوه هاي عالي ذهني، و کاربرد قوه هاي ذهني در اين مرتبه به بحث گذاشته مي شوند. و سرانجام اخلاق (يا تربيت اخلاقي)، برترين مرتبه تعليم و تربيت و به منزله مقصد و غايت آن است. در اين مرحله مي توان از اصل هايي همچون عمل مطابق با تکليف و کاربست قوه هاي عالي ذهني سخن به ميان آورد. اين مقاله با نقدهايي بر ديدگاه هاي تربيتي کانت به پايان مي رسد. عدم مرزبندي دقيق مراتب تربيتي چهارگانه، خدشه دار بودن نظر کانت در باب عدم جواز کاربرد روش پاداش دهي، و آينده گرايي شديد وي در بحث هاي تربيتي از جمله اين نقدها است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بهشتی، س.، و نیکویی، ر. (1388). تحلیل و نقدی بر فلسفه تربیتی کانت با تاکید بر نظریه تربیت اخلاقی وی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), 5(3), 27-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126052



Vancouver : کپی

بهشتی سعید، نیکویی روشنک. تحلیل و نقدی بر فلسفه تربیتی کانت با تاکید بر نظریه تربیت اخلاقی وی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی). 1388 [cited 2022August18];5(3):27-50. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126052



IEEE : کپی

بهشتی، س.، نیکویی، ر.، 1388. تحلیل و نقدی بر فلسفه تربیتی کانت با تاکید بر نظریه تربیت اخلاقی وی. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), [online] 5(3), pp.27-50. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126052.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 855 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی