برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1388 , دوره  6 , شماره  4 ; از صفحه 19 تا صفحه 42 .
 
عنوان مقاله: 

معرفت به مثابه وجود: نظريه معرفت ملاصدرا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ملاصدرا (2-1571ق، 1640 م.) صاحب نظريه معرفت منحصر به فردي است، چرا که برخلاف معرفت شناسي مدرن که از هستي شناسي جدا شده، نظريه ملاصدرا بخشي از نظام هستي شناسي او است و نمي توان آن را به تنهايي مورد بحث قرار داد. به جاي معرفت شناسي يا هستي شناسي محض، صدرا به نظريه اي در باب «هستي - معرفت شناسي» پرداخته است که در آن «حقيقت، صدق» و «وجود» دو روي يک سکه اند. به همين دليل، اين مقاله با توضيح دو آموزه هستي شناختي وي آغاز مي شود: «اصالت وجود» و «تشکيک وجود»، دو آموزه اي که هر دو به «وجود»، که سنگ بناي نظام فکري صدرا است، مي پردازند. پس از آن، تعريف هستي شناسانه صدرا از معرفت مورد بررسي قرار مي گيرد. بنابراين تعريف، دانش حالتي از وجود (غير مادي) است و با «حضور» داراي اين هماني است. سپس گزارش صدرا از متعلَق واقعي معرفت توضيح داده خواهد شد. به گفته وي «وجود ذهني»، که توسط نفس در مواجهه با اشيا خارجي ايجاد مي شود، متعلَق حقيقي معرفت است. در گام بعد، رابطه ميان متعلَق شناخت و فاعل شناسنده مورد بحث قرار مي گيرد، رابطه اي که از نظر صدرا «اين هماني» است. نقش معرفت به عنوان عامل تغيير و تکامل جوهر نفس، نکته اي است که در ادامه به آن مي پردازيم. اين نقش با استفاده از «حرکت جوهري»، از ديگر آموزه هاي هستي شناختي در نظام صدرا، توضيح داده خواهد شد. در نهايت دو نکته انتقادي در باب معرفت شناسي صدرا مورد بررسي قرار خواهند گرفت: مساله تناظر و نظريه صدق. استدلال خواهد شد که نظر صدرا درباره مساله تناظر خالي از ابهام نيست و در نتيجه، نظريه معرفت او نمي تواند معرفت تجربي را به عنوان نمونه اي از معرفت واقعي به حساب آورد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 256
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی