برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1388 , دوره  4 , شماره  12 ; از صفحه 71 تا صفحه 94 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه اسب در آثار محمود فرشچيان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علمی کاربردی، جهاد دانشگاهی، واحد کرج، استان البرز، شهر کرج
 
چکیده: 

اسب پيش از اسلام و در اساطير، متون کهن ديني، شاهنامه، دوره هاي تاريخي و آثار به جا مانده از آن دوران، داراي نقشي بسيار حياتي، ارزشمند بود و همواره مورد ستايش قرار مي گرفت و غير از استفاده رايج آن مانند حمل و نقل و شکار، کارکردهاي آييني، اقتصادي، رزمي، بزمي، تزييني و تشريفاتي نيز داشته است. پس از اسلام نيز با اشاره به اسب در برخي آيات قرآن کريم، متون ايراني-اسلامي و اسب نامه ها (فرس نامه ها)، از سرشت نيک و پر اهميت اين موجود سخن به ميان آمده است. به طور کلي، نگاره اسب در تاريخ فرهنگ و هنر ايران، به ويژه نگارگري و نقاشي ايراني، جايگاه ممتاز و شايسته داشته است .
در آثار محمود فرشچيان نيز اسب در مضامين مختلفي تجلي يافته اما وجه تفاوت و تمايز نقش آن در کارهاي وي علاوه بر کارکردهاي دوره هاي گذشته و بازآفريني آثار، حضور نمادين، روانشناسانه و بيان هنري ويژه و کم نظير اين حيوان مي باشد. اسب در اين بخش از آثار، رها از هر کارکرد، منفعت و غايت، نشانه و نماد هواي نفس، سرکشي، تزکيه، آزادي، تعالي و عميق ترين معاني نهفته در وجود آدمي است،که کم تر در آثار گذشتگان ديده شده است
. در اين نوشتار ابتدا جايگاه اسب در دوره هاي مختلف تاريخي مورد مطالعه قرار گرفته و سپس نقش آن در آثار محمود فرشچيان بررسي شده است. تاکيد بر نگرش خلاق و به ويژه بيان روانشناسانه و نشانه شناسانه اسب در آثار اين هنرمند، فرضيه اين تحقيق بوده است. اين پژوهش نظري و با روش توصيفي-تحليلي آثار انجام پذيرفته و هدف اين نوشتار نيز بررسي چگونگي حضور اسب و بيان هنري و رمز گشايي مفاهيم روانشناسانه و نشانه شناسانه آن بوده،که در مضامين گوناگون آثار فرشچيان تجلي پيدا کرده است .

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی نبرد، ا. (1388). جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان. نگره, 4(12), 71-94. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125972



Vancouver : کپی

رضایی نبرد امیر. جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان. نگره. 1388 [cited 2021August01];4(12):71-94. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125972



IEEE : کپی

رضایی نبرد، ا.، 1388. جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان. نگره, [online] 4(12), pp.71-94. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125972.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی