مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانشگاه علوم پزشكي سبزوار (اسرار) اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 17 , شماره 2 (مسلسل 56) ; از صفحه 88 تا صفحه 95 . عنوان مقاله: تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان استرس ادراک شده در دانشجويان رشته پرستاري نویسندگان: ميرزايي ام البنين, واقعي سعيد*, كوشان محسن آدرس: * مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه روان پرستاری چکیده: زمينه و هدف: مطالعات زيادي بيانگر آن بوده است که دانشجويان رشته پرستاري سطح بالايي از استرس را در محيط هاي باليني تجربه مي کنند. به نظر مي رسد که آموزش مهارت هاي ارتباطي مي تواند توانمندي دانشجويان رشته پرستاري را براي مقابله با عوامل استرس زاي محيط هاي باليني افزايش دهد. بنابراين، مطالعه حاضر تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي را بر ميزان استرس ادراک شده در دانشجويان رشته پرستاري مورد بررسي قرار داد. مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع تجربي و جامعه پژوهش شامل دانشجويان پرستاري نيمسال اول سال تحصيلي 89-1388 در دانشکده پرستاري و مامايي مشهد بود. تعداد 26 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل انتخاب شد (با توان 0.84 و ضريب اطمينان 0.95). تخصيص دانشجويان به دو گروه به صورت تصادفي انجام گرفت. براي گروه مداخله کارگاه آموزشي مهارت هاي ارتباطي به مدت 10 ساعت برگزار گرديد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه عوامل استرس زاي کارآموزي پژوهشگر ساخته (پايايي 0.834) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 و آزمون هاي تي زوج، تي مستقل، مجذور کاي، کروسکال واليس و من ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: ميانگين استرس ادراک شده قبل از آموزش در گروه مداخله 22.24±43.69 و گروه کنترل 14.36±47.03 بود که تفاوت آماري معناداري بين دو گروه وجود نداشت. اما اين ميزان بعد از آموزش، در گروه مداخله 19.66±28.00 و در گروه کنترل 16.64±43.47 بود که اين تفاوت از نظر آماري معنادار بود (p=0.002). نتيجه گيري: يافته ها نشان مي دهد که آموزش مهارت هاي ارتباطي در کاهش ميزان استرس ادراک شده در دانشجويان پرستاري تاثير دارد. کلید واژه: استرس ادراک شده(Q1)مهارت هاي ارتباطي(Q2)پرستاري(Q2)دانشجو(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سلامت عمومیبهزیستی روان شناختیسلامت روانتاب آوریمهارت های زندگیسلامت عمومیخودکارآمدیآموزشعلوم پزشکیپزشکیدندانپزشکیدیدگاهآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکی ارجاعات: EFFECT OF CLINICIAN COMMUNICATION SKILLS TRAINING ON PATIENT SATISFACTION. A RANDOMIZED, CONTROLLED TRIAL EFFECTIVE COMMUNICATION IN MENTAL HEALTH NURSES: DID SOCIAL SUPPORT SAVE THE PSYCHIATRIC NURSE? بررسي تاثير آموزش ابراز وجود بر قاطعيت دانشجويان پرستاري بررسي تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي به كاركنان بهداشت در بهبود آگاهي و عملكرد مادران داراي كودك 12-4 ماهه در خصوص افت وزن بررسي تاثير رفتار درماني شناختي بر روش هاي مقابله اي دانشجويان غير پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بررسي عوامل تنش زاي دوره كارآموزي باليني از نظر دانشجويان پرستاري كارشناسي دانشكده هاي پرستاري واقع در تهران بررسي ميزان و منابع استرس در دانشجويان پرستاري تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان استرس شغلي پرسنل پرستاري شاغل در مراكز توانبخشي شهرستان هاي ري، تهران و شميرانات در سال 1382 تاثير آموزش مهارتهاي ارتباطي به پرستاران بر رضايتمندي بيماران از نحوه برقراري ارتباط تاثير تن آرامي بر استرس و كيفيت زندگي دانشجويان مقيم خوابگاههاي دانشجويي خودکارآمدي ادراک شده و راهبردهاي مقابله اي در موقعيت هاي استرس زا رابطه هوش هيجاني و مهارتهاي ارتباطي در دانشجويان عوامل تسهيل كننده و بازدارنده يادگيري مهارت هاي باليني از ديد دانشجويان پرستاري سال سوم دانشكده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س) عوامل تنش زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان استرس شغلي پرسنل پرستاري شاغل در مراكز توانبخشي شهرستان هاي ري، تهران و شميرانات در سال 1382تاثير الگويي از مهارت آموزي بر مهارت هاي ارتباطي دانشجويان پرستاري با بيماران روانيتاثير به کارگيري روش منتورشيپ بر ميزان استرس دانشجويان پرستاريمنابع استرس زاي آموزش باليني پرستاري و سبک هاي مقابله اي دانشجويان در برابر آنهاديدگاه دانشجويان پرستاري درباره عوامل تنش زاي آموزش باليني مقالات همایشی مرتبط: تاثیر آموزش مقابله های معنوی و مذهبی بر انگیزهی تحصیلی و راهبردهای کنار آمدن با استرس در دانشجویان پرستاریعدم بکارگیری فرآیند پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاریبررسی عوامل موثر بر یاد گیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری و ماماییچالش های حضور دانشجویان پرستاری در بخش های بالینی: یک مطالعه کیفیتاثیر آماری آموزش مهارت های مقابله با استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 214 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی