مشخصات مقاله عنوان نشریه: اقتصاد و تجارت نوين اطلاعات شماره: بهار 1387 , دوره 3 , شماره 12 ; از صفحه 51 تا صفحه 81 . عنوان مقاله: تعاملات جهاني شدن، رشد اقتصادي و تجارت الکترونيکي: مطالعه موردي کشورهاي در حال توسعه نویسندگان: ترابي تقي, محمدزاده اصل نازي* آدرس: * دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران چکیده: اين مقاله به بررسي اهميت و آثار جهاني شدن و تبعات اقتصاد نوين با تاکيد بر نقش تجارت الکترونيکي بر رشد اقتصادي کشورهاي در حال توسعه مي پردازد. از يک مدل اقتصادسنجي پنل ديتا (داده هاي تابلويي) و آمارها در فاصله زماني 1990 تا 2005 استفاده مي شود. نتايج اين بررسي حاکي از آن است که براي گروه کشورهاي در حال توسعه با درآمد بالاتر از متوسط، ضريب متغير تجارت الکترونيکي مثبت و معنادار است اما ضريب متغير جهاني شدن از نظر آماري معنادار نيست و براي گروه کشورهاي با درآمد پايين تر از متوسط هر دو متغير تجارت الکترونيکي و شاخص جهاني شدن ارتباط مثبت خود را با رشد اقتصادي نشان مي دهند. دليل اين امر در کشورهاي با درآمد بالاتر از متوسط فاصله زيرساخت ها، نقش دولت و چگونگي استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در مقايسه با کشورهاي توسعه يافته است. از سوي ديگر، در کشورهاي فقير سرعت رشد و وجود ظرفيت هاي خالي در زمينه ارتباطات و فناوري به عنوان عاملي در جهت افزايش تعامل رشد اقتصادي، جهاني شدن و تجارت الکترونيکي است. کلید واژه: جهاني شدن(Q2)رشد اقتصادي(Q2)تجارت الکترونيکي(Q2)کشورهاي در حال توسعه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سازه انگاریهویت دینیهویت فرهنگیهویتبخش کشاورزیتجارت خارجیARDLبهره وری نیروی کاردولت الکترونیکجامعه اطلاعاتیآمادگی الکترونیکیشکاف دیجیتالیداده های تابلوییسرمایه گذاری خارجیآزادسازی تجاریسرمایه گذاری مستقیم خارجی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تجارت الکترونيکي جهاني شدن توليد و تجارتاعتبارداده پيام در قراردادهاي داخلي و بين المللي در تجارت الکترونيکوضعيت تجارت الکترونيکي در ايرانتحليل اثر تجارت الکترونيکي بر رشد ارزش افزوده و بهره وري کل عوامل در بخش صنعت استان تهران مقالات همایشی مرتبط: تاثیر تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد کشورهای در حال توسعه اسلامی با استفاده از تابع ترانسلوگتجارت الکترونیکی و بومی نمودن سیستم های عمل کننده در محیط مجازیتجارت الکترونیکی تنها راه پیشرفت ایران مشکلات و را هکارها در اجرابررسی ارتباط بین تجارت الکترونیکی و رشد اقتصادی در کشورهای منتخب در حال توسعه از سراسر جهاندرآمدی بر مالیات الکترونیکی در شهر الکترونیکی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 675 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی