6 SID.ir | تبليغات تجاري و مصرف گرايي: تحليل نشانه شناختي آگهي هاي تجاري تلويزيوني در ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تبليغات تجاري و مصرف گرايي: تحليل نشانه شناختي آگهي هاي تجاري تلويزيوني در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

از آنجا که عمده ترين هدف تبليغات تلويزيوني و آگهي هاي تجاري، ايجاد انگيزه مصرف در مخاطبان است‏، مطالعات مربوط به آگهي ها نيز بيشتر به مسايل مرتبط با مصرف و پيامدهاي آن در عرصه هاي گوناگون زندگي معطوف شده است. بر اين اساس، هدف مقاله حاضر نيز مطالعه آگهي هاي تجاري تلويزيون از منظر ترويج و تبليغ مصرف گرايي است. به اين منظور نمونه اي از آگهي هاي تجاري تلويزيوني انتخاب شده و با استفاده از رويکرد نشانه شناسانه بارت مورد تحليل قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه آگهي هاي تجاري، به نحوي غير مستقيم، سبب برانگيختن و ترويج مصرف گرايي در ميان مخاطبان مي شوند. بنابراين، از آنجا که احكام اسلامي،  بر پرهيز از دنياجويي و مادي گرايي تاكيد دارند، توليدكنندگان آگهي هاي تجاري بهتر است ميان ضرورت پخش آگهي ها براي کسب درآمد از سوي شبکه هاي گوناگون تلويزيوني و لزوم شناساندن محصولات تجاري و خدمات به مخاطبان و نيز آموزه هاي اسلامي، تعادل لازم را رعايت كنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 480
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی