مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 17 , شماره 2 (پياپي 62) ; از صفحه 107 تا صفحه 125 . عنوان مقاله: تبليغات تجاري و مصرف گرايي: تحليل نشانه شناختي آگهي هاي تجاري تلويزيوني در ايران نویسندگان: عبدالهيان حميد, حسني حسين* آدرس: * دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران چکیده: از آنجا که عمده ترين هدف تبليغات تلويزيوني و آگهي هاي تجاري، ايجاد انگيزه مصرف در مخاطبان است، مطالعات مربوط به آگهي ها نيز بيشتر به مسايل مرتبط با مصرف و پيامدهاي آن در عرصه هاي گوناگون زندگي معطوف شده است. بر اين اساس، هدف مقاله حاضر نيز مطالعه آگهي هاي تجاري تلويزيون از منظر ترويج و تبليغ مصرف گرايي است. به اين منظور نمونه اي از آگهي هاي تجاري تلويزيوني انتخاب شده و با استفاده از رويکرد نشانه شناسانه بارت مورد تحليل قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه آگهي هاي تجاري، به نحوي غير مستقيم، سبب برانگيختن و ترويج مصرف گرايي در ميان مخاطبان مي شوند. بنابراين، از آنجا که احكام اسلامي، بر پرهيز از دنياجويي و مادي گرايي تاكيد دارند، توليدكنندگان آگهي هاي تجاري بهتر است ميان ضرورت پخش آگهي ها براي کسب درآمد از سوي شبکه هاي گوناگون تلويزيوني و لزوم شناساندن محصولات تجاري و خدمات به مخاطبان و نيز آموزه هاي اسلامي، تعادل لازم را رعايت كنند. کلید واژه: آگهي هاي تجاري(Q3)تبليغات(Q2)تلويزيون(Q2)مصرف(Q2)مصرف گرايي(Q2)نشانه شناسي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: رسانهماهوارهسیاستگذاریتلویزیونتبلیغاترسانهرادیوماهوارهاوقات فراغتمدگراییمدیریت بدنمصرف فرهنگیطبقه اجتماعیاوقات فراغتمدگراییمدیریت بدنگفتماندیگریسینماشرق شناسی ارجاعات: رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگي مقالات نشریه ای مرتبط: مصرف در آگهي هاي تجاري: يک تحليل نشانه شناختينحوه بازنمايي ارزش هاي فرهنگي در تبليغات تجاري، تحليل نشانه شناختي آگهي هاي تلويزيوني در ايرانمقايسه تطبيقي با رويکرد نشانه شناسي آگهي هاي بازرگاني تلويزيوني ايران و شبکه هاي ماهواره ايكاربرد رويكرد رولان بارت براي تحليل نشانه شناختي بازنمايي گفتمان «ايراني - اسلامي» در آگهي هاي تجاري تلويزيوني در ايرانتحليل محتواي آگهي هاي تجاري تلويزيوني ويژه كودكان مقالات همایشی مرتبط: درمان و پیش آگهی تشنج نوزادیاهمیت بررسی ژنتیکی در تشخیص، درمان و تعیین پیش آگهی سرطان پستانعوامل پیش آگهی دهنده در بروز متاستاز و مرگ سرطان پستان با استفاده از مدل بیماری - مرگتاثیر تبلیغات تلویزیونی بر سپرده گذاری در بانک ها (براساس مدل معادلات ساختاری) اثربخشی آگهی های تجاری تلویزیونی شرکت گاز بر کاهش مصرف و افزایش ایمنی (مطالعه موردی: نگرش سنجی مصرف کنندگان گاز در شهرستان خرم آباد) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 456 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی