7 SID.ir | رسانه، هويت و الگوي مصرف: رويکرد نظري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رسانه، هويت و الگوي مصرف: رويکرد نظري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر که به شيوه اسنادي صورت گرفته، مطالعه و بررسي ارتباط بين دو متغير «رسانه» و «الگوي رفتار مصرفي کنشگران/ مخاطبان» در جامعه است. در اين خصوص بايد به اين پرسش ها پاسخ داده شود که آيا رسانه ها صرفا بازتاب دهنده نيازهاي مخاطبان خود هستند يا نقشي تعيين کننده در توليد و بازتوليد اين نيازها دارند؟ در مقابل، نيازهاي مخاطبان چگونه محتواي رسانه را تحت تاثير قرار مي دهد؟ در مقاله حاضر، تلاش شده است ضمن نقد و بررسي رويکردهاي نظري موجود در باب تاثير رسانه بر الگوي مصرفي کنشگران/ مخاطبان، مدل تحليلي متفاوتي بر مبناي نظريه سازه انگاري ارايه شود که بر اساس آن، رفتار مصرفي کنشگران، مبتني بر برداشتي است که از «هويت» خود دارند. به عبارت ديگر، افراد با توجه به تعريفي که از موقعيت و هويت اجتماعي خود دارند، سبک مصرفي خاصي را متناسب با آن برمي گزينند، و در اين ميان، «رسانه» در تعريف اين موقعيت و صورت بندي آن هويت، نقشي اساسي ايفا مي کند. بنابراين در مدل ارايه شده براي تبيين رابطه «هويت»، «رسانه» و «الگوي مصرف» اين سه عامل در مثلثي تعاملي قرار مي گيرند که هر يک از اضلاع آن، همزمان، مقوم دو ضلع ديگر و متاثر از آنهاست.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 188
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی