مشخصات مقاله عنوان نشریه: فناوري آموزش (فناوري و آموزش) اطلاعات شماره: زمستان 1389 , دوره 5 , شماره 2 ; از صفحه 101 تا صفحه 113 . عنوان مقاله: طراحي يک سامانه توصيه گر ترکيبي دوره هاي آموزشي بر اساس روش استدلال مبتني بر نمونه و منطق فازي نویسندگان: درزي محمد*, حسيني مهدي, ليايي علي اصغر, مرادي منش زهرا, اصغري حبيب اله آدرس: * پژوهشکده ICT، جهاد دانشگاهی چکیده: چکيده: در اين پژوهش، ابتدا دو مورد از چالش هاي پيش روي شرکت هاي کوچک و متوسط در نيازسنجي و برنامه ريزي آموزشي مورد بررسي قرار مي گيرد و مساله انتخاب دوره هاي آموزشي و مهارتي مناسب تشريح مي شود. سپس در جهت شناسايي نيازهاي آموزشي شرکت ها و برنامه ريزي دوره هاي آموزشي مناسب، سيستمي براي پيشنهاد دوره هاي آموزشي با استفاده از روش استدلال مبتني بر نمونه و منطق فازي ارایه مي شود. استدلال مبتني بر نمونه، براي حل مسایل جديد از مسایل مشابه حل شده پيشين استفاده مي کند. پايگاه دانش اين متدولوژي که در آن تجربيات و دانش اندوخته قبلي به صورت نمونه ها ذخيره مي شود، کمک مي کند تا دانش متخصصان در سيستم پيشنهادي جمع آوري و حفظ شود. استفاده از اين سيستم در برنامه ريزي آموزشي شرکت ها، گامي نوين در جهت همسوسازي فعاليت هاي آموزشي و مديريت دانش است و با هدف افزايش عملکرد و تعالي در سازمان ها انجام مي شود. از طرف ديگر در بازنمايي و بازيابي نمونه ها (مقياس شباهت) از منطق فازي استفاده شده است تا در مديريت ابهام و عدم قطعيتي که در اطلاعات جمع آوري شده از شرکت هاي کوچک و متوسط وجود دارد به سيستم کمک کرده و کارايي آن را افزايش دهد. در مدل کردن حوزه هاي عملکردي، چارچوب بنياد اروپايي مديريت کيفيت (EFQM) به کار رفته است و همچنين به منظور کاهش زمان به ثبات رسيدن عملکرد سيستم، با استفاده از يک آستانه شباهت و يک روش ابتکاري براي تکميل فرايند پيشنهاد(SMART) که بر اساس عملکرد ذهن خبره عمل مي کند، خلا ارایه توصيه هاي مرتبط پوشش داده مي شود. در پايان، مدل طراحي شده با روش هاي مرسوم حوزه استدلال مبتني بر نمونه، ارزيابي شده و نتايج ارزيابي گزارش شده است. کلید واژه: دوره هاي آموزشي(Q2)سيستم هاي توصيه گر(Q2)استدلال مبتني بر نمونه(Q2)منطق فازي(Q2)دانش بنيان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سیستم اطلاعات جغرافیاییفرایند تحلیل سلسله مراتبیفرآیند تحلیل سلسله مراتبیتحلیل سلسله مراتبی ارجاعات: بررسي و تحليل فاكتورهاي اساسي در طراحي يك سيستم توصيه گر مقالات نشریه ای مرتبط: ترکيب فن آوري اطلاعات و منطق فازي در ارايه روشي نوين براي ارزشيابي آموزشي (مطالعه موردي تدريس رياضيات)برنامه ريزي آموزشي و جايگاه آن در مديريت آموزشيمنطق فازيمنطق فازيمنطق فازي مقالات همایشی مرتبط: رویکردهای مختلف در طراحی فضاهای آموزشی کودکاننیازسنجی و مخاطب شناسی در طراحی آموزشی و تدوین برنامه ها و کتب درسیمدیریت دانش و نقش آن در بهبود و کارآیی مراکز آموزشیگزارش تجربه و کارکرد نیاز سنجی آموزشی کارکنان بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با آموزش و ارتقای سلامتتجزیه، تحلیل و مقایسه الگوریتم های مختلف منطق فازی در پشتیبانی موثر ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی