مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات و پژوهش هاي شهري منطقه اي اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 2 , شماره 6 ; از صفحه 117 تا صفحه 136 . عنوان مقاله: بررسي عوامل اجتماعي، اقتصادي، ترافيکي موثر بر تداوم سفرهاي طولاني آونگي شغلي (نمونه شهر وزوان در سال 1387) نویسندگان: اميني نژاد سيدرامين*, مهجوريان محمدرضا آدرس: * دانشگاه پیام نور وزوان، اصفهان، ایران چکیده: سفرهاي شغلي طولاني آونگي، نوعي از سفرهاي شهري، بين شهري و يا ميان شهري براي انجام شغل است که معمولا به طور روزانه انجام مي پذيرد و حداقل در کوتاه مدت سفرهاي ناگزيري هستند و در حوزه هاي مادر شهري به طور نمايان تري وجود دارند. در اين مقاله، به بررسي کلي سفرهاي شغلي آونگي، عوامل تداوم آن براي اهالي وزوان و در واقع، تحليل عدم تبديل آن به مهاجرت در شهر وزوان و تاثير عوامل جهت جغرافيايي سفرها و ميزان رضايت از اين سفرها بر آن پرداخته شده است. روش تحقيق در اين مطالعه به صورت پيمايشي و از طريق تکميل پرسشنامه از شاغلين ساکن در شهر وزوان -که سفر شغلي به خارج از شهر انجام مي دهند انجام شده است- براي سنجش ارتباط بين متغيرها و تاثير آنها بر متغير وابسته (علاقه به ادامه سفر شغلي) از آزمونهاي آماري همبستگي و رگرسيون خطي استفاده شده است. در زمينه تاثير عوامل از روش تحليل مسير و مدل سازي بهره گرفته شده و مدل نهايي از طريق مسير يابي نهايي ارایه شده است. نتيجه مطالعه آن است که پديده سفرهاي شغلي خارج از شهر وزوان پديده اي غالب است که از يک سو، ناشي از نبود فرصتهاي شغلي در اين شهر و از سوي ديگر، به خاطر جاذبه قوي حوزه مادر شهري اصفهان است. اين امر علي رغم عدم رضايت نسبي از مشاغل و فواصل نسبتا دور مشاغل، هنوز ادامه دارد. در اين ميان، عامل اصلي در تداوم اين سفرها، تمايل خانواده ها و خود شاغلان در باقي ماندن در شهر وزوان است. طبق داده هاي مربوط به فراواني ها، 82 درصد؛ يعني 173 نفر از افراد خانواده هايشان رضايت ناچيزي در مورد سفرهاي شغلي سرپرستشان داشته اند. علي رغم آنکه اکثر مسافران شغلي يا 173 نفر از آنان نيز رضايت کمي از سفرشان دارند، ولي نتايج حاصل از ضريب رگرسيوني نشان داد که بين دو متغير رضايت خانواده در باقي ماندن در محل سکونت، با متغير علاقه به سفر رابطه قوي و مستقيم (0.672) وجود دارد که عامل اصلي علاقه به ادامه سفرهاي شغلي درشهر وزوان است. کلید واژه: سفرهاي آونگي(Q2)حوزه سفر(Q2)رضايت شغلي(Q2)شهر وزوان(Q2)تحليل مسير(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اعتماد سازمانیرفتار شهروندی سازمانیکیفیت زندگی کاریدلبستگی شغلیرفتار شهروندی سازمانیانگیزشخودتنظیمیهوش هیجانی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مدل هاي انتخاب وسيله نقليه براي سفرهاي شغلي: مطالعه موردي شهر مشهدبرآورد ارزش زمان سفرهاي روزانه شغلي و تحصيلي به کلان شهرها از مناطق نزديک به آنها (مطالعه موردي شهر تهران)تاثير توسعه پراکنده مناطق شهري بر الگوي سفرهاي روزانه ساکنين شهرها (بررسي موردي: منطقه يک کلانشهر شيراز)رشد افقي سريع شهر يزد و تاثير آن بر سفرهاي شهري در محدوده مرکز و پيرامون اين شهرمقايسه سفرهاي شاهنامه با سفرهاي حماسي- اساطيري جهان مقالات همایشی مرتبط: تاثیر استرس شغلی بر رضایت شغلی در مرکز آمار ایران بررسی رابطه بین انگیزش شغلی، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مرودشترابطه بین رضایت شغلی با عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان مرکزیرابطه بین دلبستگی شغلی، مسوولیت پذیری و رضایت شغلی با فرسودگی شغلی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در سازمان جهاد و کشاورزی اصفهان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 127 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی