برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  19 , شماره  74 ; از صفحه 78 تا صفحه 85 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به دو روش گروهي و لوح فشرده بر كيفيت زندگي كودكان 8 تا 12 ساله مبتلا به آسم مراجعه كننده به كلينيك آسم و آلرژي مركز آموزشي درماني وليعصر زنجان در سال 89-1388

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* زنجان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گروه آموزش پرستاری
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آسم شايع ترين بيماري مزمن دوران كودكي است كه موجب اختلال در كيفيت زندگي به عنوان يكي از معيارهاي ارزيابي سلامت كودكان مي شود. آموزش هاي برنامه ريزي شده از رموز موفقيت در کنترل سلامتي بيماران مزمن مي باشد، به طوري که متعاقب اجراي آن تا 70 درصد از هزينه ها و ضريب اشغال تخت هاي مراکز درماني کاسته مي شود. لذا اين مطالعه با هدف بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به دو روش گروهي و لوح فشرده بر كيفيت زندگي كودكان مبتلا به آسم انجام شد.
روش بررسي: در يک مطالعه نيمه تجربي تاثير مقايسه  اي آموزش به دو روش گروهي و لوح فشرده بر كيفيت زندگي 80 كودك مبتلا به آسم مراجعه کننده به كلينيك آسم زنجان مورد بررسي قرار گرفت. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه اي شامل اطلاعات دموگرافيك و کيفيت زندگي
 (PedAQLQ)در ابعاد جسماني، روحي - رواني و اجتماعي بود. نمونه ها ابتدا به  روش غير تصادفي انتخاب و سپس به روش تصادفي در دسترس به دو گروه تقسيم شدند. اطلاعات توسط پژوهشگر به روش مصاحبه قبل و يک ماه بعد از آموزش اخذ و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمرات و رتبه كيفيت زندگي واحدهاي مورد مطالعه بر اساس رتبه بندي
WHO بعد از آموزش در هر دو گروه آموزش لوح فشرده و گروهي ارتقا داشتند. به طوري که به لحاظ آماري تفاوت معناداري در دو روش آموزش مشاهده شد (P<0.05).
نتيجه گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان داد که نه تنها آموزش در ارتقاي کيفيت زندگي موثر بوده، بلکه نوع آموزش در تغيير آن نقش بسزايي داشته است. به طوري که آموزش لوح فشرده بر كيفيت زندگي كودكان مبتلا به آسم موثرتر بود، در نتيجه جهت حفظ و ارتقاي کيفيت زندگي اين كودكان اين روش آموزشي توصيه مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اقوامی، م.، و محمدزاده، ش.، و جلال‌ منش، ش.، و زارع، ر. (1390). بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده بر کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی ولیعصر زنجان در سال 89-1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research), 19(74), 78-85. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125714



Vancouver : کپی

اقوامی مژگان السادات، محمدزاده شهلا، جلال‌ منش شمس ‌الملوک‌، زارع رضا. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده بر کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی ولیعصر زنجان در سال 89-1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research). 1390 [cited 2021August02];19(74):78-85. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125714



IEEE : کپی

اقوامی، م.، محمدزاده، ش.، جلال‌ منش، ش.، زارع، ر.، 1390. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده بر کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی ولیعصر زنجان در سال 89-1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research), [online] 19(74), pp.78-85. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125714.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی