برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 61 تا صفحه 75 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي شيوه هاي آموزش و تربيت معلمان ابتدايي در نظام آموزش عالي کشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

با توجه به اين که يکي از راه هاي توسعه آموزش و پرورش، ايجاد زمينه هاي مناسب براي آموزش و تربيت معلمان کارآمد مي باشد، پژوهش حاضر به ارزيابي شيوه هاي آموزش و تربيت معلمان مدارس ابتدايي پرداخته است. براي انجام اين پژوهش از روش مطالعه کمي و کيفي استفاده شده است. جامعه آماري شامل مديران مدارس ابتدايي، کارشناسان و مدرسان مراکز تربيت معلم شهر قم در سال تحصيلي 88-87 مي باشد. براي انتخاب نمونه مديران، از روش نمونه گيري "طبقه اي" متناسب با حجم، و براي تعيين نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونه گيري "هدفمند" استفاده شده است. در اين زمينه ديدگاه هاي 162 مدير و 20 کارشناس و مدرس مراکز تربيت معلم، که داراي سوابق برجسته آموزشي بودند، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. روايي سوالات پرسش نامه و مصاحبه، توسط چند نفر از استادان و تعدادي از دانشجويان کارشناسي ارشد و دکترا تاييد شده است. پايايي پرسش نامه با استفاده از ضريب آلفاي کرانباخ 0.87 برآورد گرديده است. براي تجزيه و تحليل نتايج حاصل از پرسش نامه، از نرم افزار آماري SPSS در دو سطح توصيفي و استنباطي استفاده شد و تجزيه و تحليل مصاحبه با روش مقوله بندي انجام گرفت. نتايج به دست آمده حاکي از آن است که در فرآيند آموزش و تربيت معلمان، بايد به تدوين محتوا و مواد درسي کارآمد و به روز، به کارگيري مدرسان با تجربه و کارآمد، برگزاري دوره هاي کارورزي و امکانات و تجهيزات مراکز متناسب با نيازهاي معلمان توجه شود. در اين راستا، به جهت رشد سريع تحولات علمي جهان و نيازهاي روز جامعه، ايجاد حداکثر انعطاف در برنامه هاي آموزشي تربيت معلم، به گونه اي که بازنگري و اصلاح و تکميل برنامه ها امکان پذير باشد، مورد تاکيد قرار گرفت. در نهايت، پيشنهاد هايي براي بهبود آموزش معلمان ابتدايي ارایه شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فراهانی، ع.، و نصراصفهانی، ا.، و شریف خلیفه سلطانی، س. (1389). ارزیابی شیوه های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 5(1), 61-75. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125663



Vancouver : کپی

فراهانی علیرضا، نصراصفهانی احمدرضا، شریف خلیفه سلطانی سیدمصطفی. ارزیابی شیوه های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور. فناوری آموزش (فناوری و آموزش). 1389 [cited 2021July25];5(1):61-75. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125663



IEEE : کپی

فراهانی، ع.، نصراصفهانی، ا.، شریف خلیفه سلطانی، س.، 1389. ارزیابی شیوه های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), [online] 5(1), pp.61-75. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125663.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1134 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی