برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 11 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي فرايندهاي ياددهي - يادگيري در آموزش هاي فني و حرفه اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه بهداشت و محیط زیست، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي فرايندهاي ياددهي - يادگيري در آموزش هاي فني و حرفه اي در استان همدان انجام گرفت. فرايند ياددهي - يادگيري داراي سه بخش اصلي آموزش، يادگيري، و ارزشيابي است. اين سه بخش به منظور درک صحيح از فرايند ياددهي - يادگيري بايد مورد بررسي قرار گيرند. در اين پژوهش با عنايت به اين موارد 10 سوال پژوهشي تعريف شد که سطح کيفي آموزش، يادگيري، و ارزشيابي را به شکل کلي و با تفکيک متغيرهاي جنسيت، سطح مربي، درجه مهارت شغلي کارآموز و رشته تحصيلي در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي پوشش دادند. براي پاسخگويي به سوالات پژوهش دو ابزار آماده شد. يکي پرسش نامه کيفيت آموزش و ديگري فرم نظرخواهي که نقاط قوت و ضعف آموزش، يادگيري و ارزشيابي در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي مورد ارزيابي قرار گرفت. مخاطبان اين فرم کارآموزان، مربيان، و مديران و مسوولين آموزشگاه هاي فني و حرفه اي بودند. ابزارهاي پژوهش روي 240 کارآموز، 80 مربي و 30 مدير يا مسوول آموزشگاه فني و حرفه اي، که با استفاده از روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، اجرا شد. علاوه بر اين، معدل کل کارآموزان آموزش ديده به همراه نمره کتبي و عملي آنان دريافت شد. تجزيه و تحليل داده هاي حاصل، نتايج زير را در مورد کيفيت فرايند ياددهي - يادگيري در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي استان به دست داد: سطح کيفي آموزش در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي استان به طور کلي از خوب تا بسيار خوب ارزيابي شده است. کارآموزان ميزان رعايت اصول آموزشي را توسط مربيان بين زياد تا خيلي زياد ارزيابي کرده اند. سطح يادگيري کارآموزان آموزش ديده در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي بالاتر از متوسط است. مربيان، مديران و مسوولين نيز از وضعيت يادگيري کارآموزان ابراز رضايت کرده اند. کيفيت ارزشيابي در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي حدود متوسط ارزيابي شده است. در مقايسه با ساير بخش هاي فرايند ياددهي - يادگيري بخش ارزشيابي در نظر خواهي ها و به خصوص در آموزشگاه هاي دخترانه نمره کمتري به دست آورده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ذاکری، ع.، و کردنوقابی، ر.، و صدرالاشرفی، م. (1389). بررسی فرایندهای یاددهی - یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 5(1), 1-11. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125647



Vancouver : کپی

ذاکری علیرضا، کردنوقابی رسول، صدرالاشرفی مسعود. بررسی فرایندهای یاددهی - یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای. فناوری آموزش (فناوری و آموزش). 1389 [cited 2021July24];5(1):1-11. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125647



IEEE : کپی

ذاکری، ع.، کردنوقابی، ر.، صدرالاشرفی، م.، 1389. بررسی فرایندهای یاددهی - یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), [online] 5(1), pp.1-11. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125647.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 709 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی