مشخصات مقاله عنوان نشریه: فناوري آموزش (فناوري و آموزش) اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 4 , شماره 4 ; از صفحه 309 تا صفحه 320 . عنوان مقاله: ساماندهي فرآيند يادگيري از نظام آموزش از راه دور در رشته معماري نویسندگان: هاشم نژاد هاشم, حسيني سيدباقر, وزيري وحيد* آدرس: * دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران چکیده: کيفيت آموزشي و سطح يادگيري فراگيران آموزش از راه دور در مقايسه با آموزش حضوري يکي از مسایل مهم و مورد بحث متوليان اين نظام به خصوص در رشته هاي عملي و عملي - نظري مانند معماري است. وجود دروس متنوع در رشته معماري از دروس نظري صرف گرفته تا دروس کاملا عملي چگونگي بهره گيري از آموزش از راه دور در انتقال تجربيات مدرس به دانشجو را به تامل بيشتر و برنامه ريزي متفاوت مي کشاند. داشتن يک مقايسه تطبيقي ميان آموزش سنتي و آموزش بر پايه فناوري هاي ارتباطي مي تواند سر آغاز هر گونه تصميم گيري در خصوص برنامه ريزي و جهت دهي به اين مهم باشد که تلاش شده است تا براي نخستين بار مورد سنجش قرار گيرد. در اين تحقيق تلاش شده است تا سطح يادگيري دانشجويان رشته معماري تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتي مورد مقايسه قرار گيرد. بنابراين براي رسيدن به اين هدف تلاش شده است تا دانشجويان يک دوره تحصيلي در هر کلاس درس به انتخاب خود تحت يکي از دو نوع آموزش (سنتي يا از راه دور) ترم تحصيلي خود را سپري نمايند. انتخاب کلاس هايي که مورد آزمون قرار گرفته است از ميان دروس تخصصي و بر اساس سطوح نظر به عمل در ارايه دروس آنها مي باشد، که در متن مقاله به تفصيل بيان مي گردد. اين مقاله به مقايسه سطح يادگيري دانشجويان رشته معماري در نظام حضوري و از راه دور ايران در درس هاي رشته تحصيلي معماري پرداخته است. اين پژوهش يک تحقيق نيمه تجربي است. جامعه آماري آن دانشجويان معماري کارداني و کارشناسي در سال 87-86 و 86-85 در دانشگاه محقق اردبيل بوده و اطلاعات آن توسط ارزيابي کمي - کيفي دانشجويان در دروس دانشگاهي و مقايسه تطبيقي ميزان يادگيري آنها با يکديگر حاصل شده است. کلید واژه: آموزش از راه دور(Q2)آموزش و پرورش سنتي(Q2)آموزش خود(Q2)يادگيري مستقل(Q3)معماري(Q1)برنامه ريزي آموزشي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: طراحی آموزشیتکنولوژی آموزشیآموزش سنتیدانشگاه مجازیتمدنفرهنگهنرطبیعتکیفیت تدریسبرنامه درسیبرنامه ریزی درسینیازسنجی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير آموزش حضوري و ترکيبي دروس عمومي پيش نياز دانشگاهي بر دروس وابسته آن نزد دانشجويان رشته هاي فنيراهبردهاي ارتقاي کيفيت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختماني در رشته معماريارزيابي برنامه هاي آموزش معماري دوره ي کارشناسي در ايران از منظر توجه به مؤلفه هاي فرهنگيبررسي جايگاه و اهميت دروس پايداري رشته معماري در مقطع کارشناسيروش موردي در آموزش معماري مقالات همایشی مرتبط: بررسی اصول آموزش مطلوب درس طراحی در مدارس معماری بررسی مقایسه آموزش های غیرحضوری، از راه دور و آموزش های الکترونیکی و انتخاب مناسب ترین روش جهت ترویج آموزش و یادگیری مداومآموزش از راه دور به عنوان بزرگراه آموزش و یادگیری مداوم: تحلیلی بر واژگان و روش هاگذری بر آموزش از راه دور و مقایسه تطبیقی آن بین سه کشور انگلستان امریکا و ایران آموزش از راه دور در ایران و مزایای آن ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 242 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی