مشخصات مقاله عنوان نشریه: فناوري آموزش (فناوري و آموزش) اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 4 , شماره 4 ; از صفحه 276 تا صفحه 285 . عنوان مقاله: نظريه هدف پيشرفت اجتماعي در آموزش مطالعه اعتبار و روايي نویسندگان: طالع پسند سياوش*, عليجاني فاطمه, بيگدلي ايمان اله آدرس: * دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان چکیده: بسياري از پژوهشگران نشان داده اند که براي درک بهتر انگيزش دانش آموزان هدف هاي اجتماعي را بايد همراه با هدف هاي تحصيلي مورد مطالعه قرار داد. در حالي که نظريه جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي در مطالعات غربي مورد توجه ويژه اي قرار گرفته است، معلوم نيست آيا اين نظريه در ساير زمينه هاي فرهنگي و قومي قابل کاربست است يا نه. هدف اين مطالعه رواسازي نسخه فارسي مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي و آزمون اين نظريه در بافت تحصيلي دانش-آموزان ايراني بود. در کل 403 دانش آموز (159 دختر و 244 پسر) از مقطع دبيرستان در اين مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي و پرسشنامه هدف پيشرفت را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، همبستگي سوال - نمره کل و تحليل اعتبار براي بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي اجرا شد. افزون بر آن، به منظور بررسي شواهد روايي تحليل عاملي تاييدي اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج در نظريه سوال - پاسخ براي مقايسه برآورد پارامترها استفاده شد. تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي مدل فرضي هدف هاي پيشرفت اجتماعي را تاييد کردند. برازندگي مدل سه عاملي تاييد شد و براي يک نسخه کوتاه شده 13 سوالي جهت گيري هدف اجتماعي يک ساختار سه عاملي به دست آمد. تحليل مدل پاسخ مدرج نشان داد که تابع آگاهي در انتهاي بالايي مقياس افزايش يافته و جهت گيري پيشرفت اجتماعي در آن ناحيه دقيق تر اندازه گيري مي شود. روايي همگرا نيز براي نسخه جديد هدف هاي پيشرفت اجتماعي گزارش شد. يافته هاي ما در کل چارچوب سه عاملي نظريه جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي را در دانش آموزان ايراني تاييد مي کردند. هماهنگ با نظريه جهت گيري هدف پيشرفت تحصيلي، يافته هاي ما نشان دادند که هدف هاي تبحري، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد در زمينه اجتماعي با هدف هاي تحصيلي رابطه مثبت دارند. کلید واژه: هدف هاي اجتماعي(Q2)جهت گيري هدف(Q2)روايي سازه(Q2)روايي همگرا(Q2)تحليل عامل تاييدي(Q2)مدل پاسخ مدرج(Q2)نظريه سوال - پاسخ(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: راهبردهای یادگیریانگیزش پیشرفتاضطراب امتحانانگیزش تحصیلیروان سنجیپرسش نامهساختار عاملیرواییهنجاریابیمقیاسرواییساختار عاملی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير انگيزه پيشرفت در پيشرفت تحصيليرابطه انگيزش پيشرفت با پيشرفت تحصيلي دانشجويانرابطه بين سرمايه اجتماعي و انگيزش دروني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر کرجبررسي شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه اصلاح شده هدف پيشرفت (AGQ-R) در جامعه دانش آموزيپيش بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس جهت گيري هدف پيشرفت مقالات همایشی مرتبط: مفاهیم پیشرفت: پیشرفتپیشرفت؛ آسیب شناسی و راهکارهابررسی رابطه خودگردانی با یادگیری فعال فراگیرانسرمایه اجتماعی و پیشرفتتنوع جامعه ایران و الزامات تدوین نظریه اجتماعی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 132 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی