7 SID.ir | نظريه هدف پيشرفت اجتماعي در آموزش مطالعه اعتبار و روايي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نظريه هدف پيشرفت اجتماعي در آموزش مطالعه اعتبار و روايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
 
چکیده: 

بسياري از پ‍ژوهشگران نشان داده اند که براي درک بهتر انگيزش دانش آموزان هدف هاي اجتماعي را بايد همراه با هدف هاي تحصيلي مورد مطالعه قرار داد. در حالي که نظريه جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي در مطالعات غربي مورد توجه ويژه اي قرار گرفته است، معلوم نيست آيا اين نظريه در ساير زمينه هاي فرهنگي و قومي قابل کاربست است يا نه. هدف اين مطالعه رواسازي نسخه فارسي مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي و آزمون اين نظريه در بافت تحصيلي دانش-آموزان ايراني بود. در کل 403 دانش آموز (159 دختر و 244 پسر) از مقطع دبيرستان در اين مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي و پرسشنامه هدف پيشرفت را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، همبستگي سوال - نمره کل و تحليل اعتبار براي بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي اجرا شد. افزون بر آن، به منظور بررسي شواهد روايي تحليل عاملي تاييدي اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج در نظريه سوال - پاسخ براي مقايسه برآورد پارامترها استفاده شد. تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي مدل فرضي هدف هاي پيشرفت اجتماعي را تاييد کردند. برازندگي مدل سه عاملي تاييد شد و براي يک نسخه کوتاه شده 13 سوالي جهت گيري هدف اجتماعي يک ساختار سه عاملي به دست آمد. تحليل مدل پاسخ مدرج نشان داد که تابع آگاهي در انتهاي بالايي مقياس افزايش يافته و جهت گيري پيشرفت اجتماعي در آن ناحيه دقيق تر اندازه گيري مي شود. روايي همگرا نيز براي نسخه جديد هدف هاي پيشرفت اجتماعي گزارش شد. يافته هاي ما در کل چارچوب سه عاملي نظريه جهت گيري هدف پيشرفت اجتماعي را در دانش آموزان ايراني تاييد مي کردند. هماهنگ با نظريه جهت گيري هدف پيشرفت تحصيلي، يافته هاي ما نشان دادند که هدف هاي تبحري، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد در زمينه اجتماعي با هدف هاي تحصيلي رابطه مثبت دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 259
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی