برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1389 , دوره  17 , شماره  30 ; از صفحه 163 تا صفحه 187 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي انحصار، رقابت و تمرکز در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
 
چکیده: 

نوسان شديد قيمت در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ و کنترل و کاهش نوسان ها پيوسته عاملي با اهميت براي توليدکننده، مصرف کننده و دولت است. اما اين نوسان ها متاثر از عوامل متعدد در طرف عرضه و تقاضاي بازار محصول و نهاده هاي آن است. نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که: ايران با 5.1 درصد و يک درصد توليد جهاني گوشت مرغ (3.76 ميليون تن) و تخم مرغ (3.61 ميليون تن) در جايگاه 18 و 17 در سطح جهان قرار دارد. مقايسه روند قيمت داخلي و خارجي گوشت مرغ بر اساس نرخ ارز آزاد طي سالهاي 1370-1383 نشان مي دهد که تا سال 1378 قيمت داخلي همواره کمتر از قيمت جهاني و از اين سال به بعد قيمت داخلي بيش از قيمت جهاني شده است. اين در حالي است که در مورد تخم مرغ قيمت داخلي همواره کمتر از قيمت جهاني بوده است. همين طور، بررسي قيمت ماهانه خرده فروشي گوشت مرغ و تخم مرغ در دوره 84-1380 نشان مي دهد که قيمت هر دو محصول روند مشابهي داشتند. در واقع، بيشترين رشد قيمت در ماه هاي آغازين سال (فصل بهار) است. پس از آن در سه ماهه تابستان افزايش قيمت ها بطئي است. در سه ماهه پاييز دوباره سير صعودي رشد قيمت ها آغاز و در سه ماهه زمستان قيمت خرده فروشي کمترين رشد را دارد. علاوه بر نوسان هاي قيمت، هزينه توليد بالا، مدت زمان بالاي فرايند توليد، پايين بودن ضريب تبديل دان به گوشت مرغ و وابستگي صنعت طيور به واردات نهاده ها بالاخص دان و به موقع فراهم شدن آن، مهم ترين چالش هاي صنعت مرغداري کشور است. نتايج حاصل از نسبت هاي تمرکز در بازار تخم مرغ بيانگر آن است که نسبت تمرکز 1 ، 4 ، 8 و 16 بنگاهي تخم مرغ در سال 1384 به ترتيب 94.1 ، 58.6 ، 868.10 و 05.17 درصد است. بر اين اساس، نوع ساختار بازار توليد تخم مرغ رقابتي است. نسبت تمرکز يک بنگاهي از 2.3 درصد در سال 1375 به 94.1 درصد در سال 1385 کاهش يافته است. نتايج شاخص هرفيندال در بازار تخم مرغ در سال 1375 حدود 005.0 بود که در سال 1384 به 003.0 کاهش يافته و گوياي آن است ساختار بازار رقابتي تر شده است. محاسبه شاخص لرنر در بازار داخلي گوشت مرغ و تخم مرغ در مقايسه با بازار صادراتي آنها در دوره 83-1379 نشان مي دهد که اين شاخص از 06.0 و 13.0 به 43.0 و 37.0 افزايش يافته و بيانگر افزايش درجه رقابت در بازار صادراتي گوشت مرغ و تخم مرغ است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، م.، و پرمه، ز. (1389). ارزیابی انحصار, رقابت و تمرکز در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران. دانش و توسعه, 17(30), 163-187. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125469



Vancouver : کپی

حسینی میرعبداله، پرمه زورار. ارزیابی انحصار, رقابت و تمرکز در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران. دانش و توسعه. 1389 [cited 2021July24];17(30):163-187. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125469



IEEE : کپی

حسینی، م.، پرمه، ز.، 1389. ارزیابی انحصار, رقابت و تمرکز در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران. دانش و توسعه, [online] 17(30), pp.163-187. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125469.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 214 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی