مشخصات مقاله عنوان نشریه: معرفت فلسفي اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 8 , شماره 1 (پياپي 29) ; از صفحه 133 تا صفحه 164 . عنوان مقاله: روش شناسي نظريه پردازي در حوزه علوم انساني تاملي بر رويكرد انديشمندان اسلامي نویسندگان: دانايي فرد حسن, بابايي مجرد حسين* آدرس: * دانشگاه علامه طباطبایی چکیده: در قاموس فلسفه علم، فرايند توسعه دانش بر سه رويكرد استقرايي، ابطال گرايانه و پارادايماتيك بنا شده است. گرچه هستي شناسي، معرفت شناسي و روش شناسي هركدام از اين رويكردها با هم متفاوت اند، ولي نسبي گرايي و قايل بودن به عدم دست يابي به معرفت كامل و ثابت نسبت به حقيقت رگه مشترك هر سه است. نگارندگان نوشتار حاضر قصد دارند تا ضمن معرفي اجمالي رويكردهاي سه گانه بالا و تبيين هستي شناسي، معرفت شناسي و روش شناسي آنها، معرفي مستوفايي از رويكرد اسلامي نسبت به توسعه علم ارايه دهند. رويكرد مختار در اين مقاله اجتهاد متوسط مي باشد كه علل چهارگانه فاعلي، مادي، صوري و غايي را مطمح نظر قرار مي دهد و خروجي آن مفيد علم و اطمينان عقلايي و بالتبع حجت شرعي است. در اين رويكرد، دست يابي به حقيقت در پرتو رجوع به عقلِ مبرهن و نقل داراي حجيت ميسور است، حقيقت نسبي تلقي نمي شود، و مباني و اصول در بستر زمان و مكان متغير نمي باشند. همچنين، مبناي اين رويكرد جهان بيني الهي است و تعامل علم و فلسفه در آن ابزاري در جهت رفع عيبناكي علوم روز شمرده مي شود. کلید واژه: نسبي گرايي(Q2)مطلق انديشي(Q2)روش شناسي(Q2)اجتهاد متوسط(Q2)نظريه پردازي(Q2)توليد علم(Q2)منابع نقلي و عقلي(Q2)حجيت شرعي(Q2)علوم انساني(Q2)اسلام(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فلسفه علمگادامرمتنفهمانسان شناسیفلسفه علمهستی شناسیفرانظریهعلوم انسانیفرانظریهعلوم سیاسیپارادایمکتاب سنجیتحلیل استنادیتولیدات علمیهمکاری علمیبرنامه درسیتبیینپوزیتیویسمفلسفه علمفرهنگاخلاقسیاستدین ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نقد و بررسي رويكرد تهذيب و تكميل علوم موجودرويكرد مختلف نسبت به رابطه علم و دينرويكرد آموزش علومروش شناسي و کاربرد آن در نظريه پردازي در علوم اجتماعيالگوي علم شناسي منطقي و هويت اجتماعي دانش هاي مدرن مقالات همایشی مرتبط: نقدی بر جامعه شناسی علم و معرفت: راه حلی جهت تعاملی مناسب نهاد علم و شرایط اجتماعی در ایراننظریه اجتماع علمی و کاربرد آن در توسعه علم در ایرانجهت گیری های تحول در برنامه درسیدانش، گهر داناییروش تحقیق ساخت شکن در فلسفه و تعلیم و تربیت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 456 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی