برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه کارکردهاي اجرايي در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بيش فعالي، ناتواني در يادگيري و کودکان بهنجار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی
 
چکیده: 

مقدمه: اين پژوهش جهت مقايسه کارکردهاي اجرايي در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بيش فعالي، ناتواني در يادگيري و بهنجار انجام شد.
روش کار:پژوهش مقايسه اي حاضر بر روي تمامي دانش آموزان سوم ابتدايي تا اول راهنمايي که در سال 1386 در مدارس عادي و مرکز کودکان استثنايي شهر اردبيل تحصيل مي کردند اجرا شد. شصت آزمودني شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص توجه بيش فعالي، 20 کودک مبتلا به ناتواني در يادگيري و 20 کودک عادي، به شيوه خوشه چند مرحله اي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسش نامه کانرز، آزمون قلب ها و گل ها، آزمون سيمون 1 و 2، آزمون جستجوي ديداري و آزمون ارزيابي هوش ريون استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس چند متغيره و آزمون تعقيبي
LSD تحليل گرديدند.
يافته ها: نتايج تفاوت معني داري در زمينه کارکردهاي اجرايي بين سه گروه نشان دادند
(P<0.00) . کودکان داراي اختلال نقص توجه بيش فعالي نسبت به کودکان دچار ناتواني در يادگيري، نمرات بالاتري را در حافظه فعال کسب کردند(P<0.05) ، اما از نظر بازداري تفاوت معني داري نداشتند(P>0.05) . کودکان مبتلا به ناتواني در يادگيري نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمينه بازداري و حافظه فعال نمرات کمتري کسب کردند (P<0.01).
نتيجه گيري: کودکاني که از ناتواني در يادگيري رنج مي برند، در مقايسه با کودکان بهنجار و کودکان داراي اختلال نقص توجه بيش فعالي، اختلال بيشتري در کارکردهاي اجرايي دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قمری گیوی، ح.، و نریمانی، م.، و ربیعی، ژ. (1388). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی, 11(4 (پیاپی 44)), 322-333. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125378



Vancouver : کپی

قمری گیوی حسین، نریمانی محمد، ربیعی ژاله. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی. 1388 [cited 2021September20];11(4 (پیاپی 44)):322-333. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125378



IEEE : کپی

قمری گیوی، ح.، نریمانی، م.، ربیعی، ژ.، 1388. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی, [online] 11(4 (پیاپی 44)), pp.322-333. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125378.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 507 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی