5 SID.ir | رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

شناخت عواملي که به پيشرفت تحصيلي و جلوگيري از افت تحصيلي منجر مي شود، اهميت ويژه اي دارد. پاره اي از مطالعات بيانگر ارتباط مستقيم بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي هستند، ليکن بعضي از صاحبنظران در خصوص رابطه مستقيم بين آنها ترديد دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجوي مقطع کارشناسي بود که از طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هوش هيجاني بار – آن، آزمون خود پنداره راجرز، آزمون عزت نفس پوپ و همچنين، از معدل دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي استفاده شد. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخصهاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. نتايج تحليلي داده ها نشان داد که بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد. همچنين، يافته ها نشان داد که بين هوش هيجاني و خودپنداره دانشجويان دختر و پسر تفاوتي وجود ندارد، اما ميزان عزت نفس دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر است. بنابراين، در بررسي عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي نمي توان فقط بر سازه هاي روانشناختي مانند هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس تاکيد کرد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 407
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی