برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
شناخت عواملي که به پيشرفت تحصيلي و جلوگيري از افت تحصيلي منجر مي شود، اهميت ويژه اي دارد. پاره اي از مطالعات بيانگر ارتباط مستقيم بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي هستند، ليکن بعضي از صاحبنظران در خصوص رابطه مستقيم بين آنها ترديد دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجوي مقطع کارشناسي بود که از طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هوش هيجاني بار – آن، آزمون خود پنداره راجرز، آزمون عزت نفس پوپ و همچنين، از معدل دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي استفاده شد. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخصهاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. نتايج تحليلي داده ها نشان داد که بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد. همچنين، يافته ها نشان داد که بين هوش هيجاني و خودپنداره دانشجويان دختر و پسر تفاوتي وجود ندارد، اما ميزان عزت نفس دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر است. بنابراين، در بررسي عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي نمي توان فقط بر سازه هاي روانشناختي مانند هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس تاکيد کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تمنایی فر، م.، و صدیقی ارفعی، ف.، و سلامی محمدآبادی، ف. (1389). رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 16(2 (56)), 99-113. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125167



Vancouver : کپی

تمنایی فر محمدرضا، صدیقی ارفعی فریبرز، سلامی محمدآبادی فاطمه. رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1389 [cited 2022January18];16(2 (56)):99-113. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125167



IEEE : کپی

تمنایی فر، م.، صدیقی ارفعی، ف.، سلامی محمدآبادی، ف.، 1389. رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, [online] 16(2 (56)), pp.99-113. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125167.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 651 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی