مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 16 , شماره 2 (56) ; از صفحه 61 تا صفحه 79 . عنوان مقاله: نقش رهبري، فرهنگ و يادگيري سازماني در ارتقاي عملکرد دانشکده هاي کشاورزي ايران (ايجاد دانشکده کشاورزي يادگيرنده) نویسندگان: عباسي عنايت اله*, حجازي يوسف آدرس: * دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران چکیده: اين تحقيق با هدف ارزيابي و تحليل نقش رهبري، فرهنگ سازماني و يادگيري سازماني در ارتقاي عملکرد دانشکده هاي کشاورزي و تبديل آنها به سازمانهاي يادگيرنده انجام شده است. تحقيق به روش تحليل همبستگي و از نوع تحليل ماتريس واريانس - کوواريانس صورت گرفته و جامعه آماري آن شامل اعضاي هيات علمي تمام وقت دانشکده هاي کشاورزي دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است. نمونه هاي مورد مطالعه با استفاده از جدول کرجسي و مورگان تعداد 329 نفر بود که به روش نمونه گيري طبقه اي چند مرحله اي و با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلي گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده است. براي سنجش روايي پرسشنامه از روش روايي تشخيصي با روش تعيين ضريب ميانگين واريانس استخراج شده و براي تعيين پايايي از روش پايايي مرکب استفاده شده است. مقادير روايي و پايايي حاکي از مناسب بودن پرسشنامه براي گردآوري داده هاي تحقيق است. داده هاي گردآوري شده با استفاده از مدل معادلات ساختاري و با بهره گيري از بسته نرم افزاري Lisrel, 8.50 تحليل شدند. يافته هاي تحقيق حاکي از وجود رابطه مثبت و معنادار بين مولفه هاي زمينه اي (فرهنگ سازماني يادگيرنده و رهبري تحول آفرين) و مولفه فرايندي (يادگيري سازماني) است. مجموع اين دو مولفه زمينه اي 3/87 درصد از تغييرات واريانس متغير فرايندي را تبيين مي کند. همچنين، بين مولفه فرايندي و عملکردي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که 36 درصد از تغييرات واريانس عملکرد دانشکده کشاورزي به وسيله مولفه فرايندي يادگيري سازماني تبيين مي شود. بنابراين، با توجه به يافته هاي تحقيق مي توان گفت که وجود رهبري تحول آفرين و فرهنگ سازماني يادگيرنده در دانشکده هاي کشاورزي با تاثير بر فرايند يادگيري سازماني ضمن بهبود عملکرد اين دانشکده ها، مسير تبديل شدن آنها به سازمانهاي يادگيرنده را فراهم مي کند. کلید واژه: رهبري تحول آفرين(Q2)فرهنگ سازماني يادگيرنده(Q2)يادگيري سازماني(Q2)دانشکده کشاورزي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: رفتار شهروندی سازمانیرهبری تحول گراجو سازمانیهویت سازمانیتسهیم دانشفرهنگ سازمانیهوش سازمانیتفکر سیستمی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: طراحي و تبيين الگوي جامعه يادگيرنده حرفه اي در نظام آموزش عاليتبيين رابطه بين ابعاد سازمان يادگيرنده و رهبري تحول گرايادگيري سازماني و سازمان يادگيرندهمدلسازي معادلات ساختاري ايجاد دانشکده کشاورزي يادگيرندهبررسي رابطه رهبري تحول آفرين با يادگيري سازماني (مورد مطالعه: شرکت سايپا) مقالات همایشی مرتبط: بررسی استراتژی های یادگیری سازمانی در سازمان های یادگیرندهمطالعه ای بر مهارت های سازمان های یادگیرنده در هر یک از سطوح یادگیری سازمانیتبیین یادگیرنده بودن سازمانی بر اساس ابعاد ساختار سازمانی آموزش و پرورش استان گیلانرهبری تحول آفرین و فرهنگ سازمانی، پیش بین های نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: گروه بهمن)نقش یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: شرکت خودروسازی) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 86 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی