مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات برنامه درسي اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 5 , شماره 17 ; از صفحه 153 تا صفحه 173 . عنوان مقاله: طراحي الگوي مناسب ارزشيابي پيشرفت تحصيلي رشته هاي گروه هنر آموزش فني و حرفه اي بر اساس مطالعه تطبيقي نویسندگان: ميرزامحمدي محمدحسن* آدرس: * گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد چکیده: تحقيق حاضر با هدف طراحي و اعتباريابي الگوي مناسب ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رشته هاي گروه هنر آموزش هاي فني و حرفه اي و به روش پيمايشي انجام گرفته است. براي گردآوري داده هاي تحقيق از ابزار مصاحبه سازمان يافته استفاده شده است. جامعه آماري تحقيق شامل کليه معلمان هنر هنرستان هاي فني وحرفه اي و کار و دانش شهر تهران و متخصصان آموزش هنر در سطح دانشگاه هاي شهر تهران مي شود. براي تحليل داده هاي تحقيق از روش تحليل کيفي استفاده شده است. يافته هاي تحقيق بر اساس سوالات پژوهش به شرح زير مي باشند: با توجه به مطالعه ادبيات و پيشينه موجود درباره ارزشيابي پيشرفت تحصيلي رشته هاي هنر و بررسي وضعيت موجود ارزشيابي پيشرفت تحصيلي اين حوزه در جهان و ايران الگوي مزبور شامل مولفه هاي زير طراحي و پس از اصلاحات مورد نظر پاسخگويان، نهايي شده است: مباني (فلسفي و علمي)؛ اصول (ارزشيابي همه جوانب وجودي شاگرد، پيوستگي برنامه درسي، تدريس يادگيري و ارزشيابي، فرايندمداري، تنوع روش ها و ابزارهاي ارزشيابي، مداومت و عينيت)؛ اهداف (بهبود مداوم فرايند ياددهي و يادگيري، تلاش براي مشخص کردن قابليت هاي هنري شاگردان در ابعاد شناختي عاطفي و مهارتي و ايجاد زمينه هاي لازم براي استفاده از ابزارهاي گوناگون در ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رشته هاي هنر)؛ رويکردها (عينيت گرا، ذهنيت گرا و ترکيبي) و روش ها (پورت فوليو، ژوژمان، خود-ارزشيابي، آزمون هاي عملکردي و آزمون هاي مداد کاغذي). بر اساس ادبيات و پيشينه تحقيق، براي هر يک از ابعاد سه گانه فوق، مجموعه اي از نشانگرهاي تدوين و پس از اخذ نظرات پاسخگويان و انجام اصلاحات لازم، تعداد 30 نشانگر (12 نشانگر در بعد شناختي، 9 نشانگر در بعد عاطفي و 9 نشانگر در بعد مهارتي) به صورت نهايي ارایه شد. کلید واژه: ارزشيابي پيشرفت تحصيلي(Q2)قابليت هنري(Q2)آموزش فني و حرفه اي(Q2)الگو(Q2)نشانگر(Q3)تطبيق(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مطالعات اجتماعیآموزش زبان انگلیسیآموزش های فنی و حرفه ایآموزش عالیآموزش عالیمدیریتارزیابیتوسعهRAPDنشانگر مولکولینشانگرهای مولکولیAFLPسیاقتفسیرنقدروایات تفسیری ارجاعات: بررسي مقايسه اي اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي تدوين شاخص هاي تربيتي در دوره آموزش عمومي مقالات نشریه ای مرتبط: ارزشيابي و هدف هاي آننقد و بررسي نظام ارزشيابي تحصيلي ايران از منظر ارزشيابي نظام آموزشيمقايسه دو شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي و سنتي از ديد معلمان و مديران مدارس دوره ابتدايي شهر شوشارزشيابيمقايسه ميزان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در برنامه ارزشيابي كيفي و توصيفي و ارزشيابي سنتي مقالات همایشی مرتبط: بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویانتاثیر ارزشیابی کیفی بر روی انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمانشیوه های نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلیمقایسه الگوهای ارزشیابی برنامه درسیارزشیابی توصیفی: ابزار قدرتمند اثربخشی آموزش ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 486 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی