برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1388 , دوره  4 , شماره  15 ; از صفحه 83 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي كتاب هاي درسي دوره متوسطه و پيش دانشگاهي رشته علوم انساني بر اساس مولفه آموزش صلح

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران
 
چکیده: 

يکي از موضوعات اساسي در فرايند جهاني شدن ايجاد تغيير و تحول در باورها و ارزش هاي يادگيرندگان جهت وابستگي متقابل اجتماعي و فرهنگي افراد مختلف با آرا گوناگون و دستيابي به همزيستي مسالمت آميز در اجتماع محلي، شهر، کشور و در نهايت جامعه جهاني است. مشارکت در زندگي جمعي مستلزم پذيرش مسووليت در قبال يکديگر و فهم تنوع و تعدد باورها و ارزش ها و تحمل آن مي باشد. گذشتن از مرزهاي جغرافيايي و فرهنگي و گسترده شدن ارتباطات بين فرهنگي، سده بيست و يکم را با يکي از چالش هاي مهم، تنش بين جهاني شدن و بومي ماندن، روبه رو ساخته است. به طور يقين حل موثر اين تنش مستلزم آموزش صلح يا همزيستي مسالمت آميز است که در درون خود حاوي پيام کثرت گرايي آرا و ارزش هاي گوناگون فرهنگي و اجتماعي مي باشد.
امروزه نظام هاي آموزشي بر اهميت ارتقا سطح آگاهي يادگيرندگان درباره صلح و چگونگي حل تعارضات تاکيد مي ورزند، به طوري که آموزش مهارت با هم زيستن، تفاهم، تحمل و دوستي ميان ملت ها به عنوان يکي از پارادوکس ها و چالش هاي جهاني شدن در دستور کار بسياري از نهادهاي وابسته به سازمان ملل قرار گرفته است. از آن جا كه نظام آموزش و پرورش ايران يك نظام كتاب محور است، كتاب هاي درسي مي توانند شيوه تفكر و تعمق را در يادگيرندگان تعيين نمايند. از اين رو محتواي کتاب هاي درسي به عنوان يکي از عامل هاي مهم جامعه پذيري مي تواند در انتقال پيام درک يکديگر در يک فضاي کثرت گرا نقش موثري ايفا نمايد. با توجه به اهميت جايگاه کتاب هاي درسي، در اين پژوهش با هدف بررسي نقش آن ها در آموزش صلح، بر اساس مفاهيم «ما»، «ديگري» و «رابطه ايران با ساير كشورها» محتواي كتاب هاي درسي دوره متوسطه رشته علوم انساني تحليل گرديد. يافته ها حاكي است، جهت گيري اصلي كتاب هاي درسي در ارتباط با آموزش صلح بر حفظ انسجام ملي و تماميت ارضي کشور، شناسايي دشمن، آشنا ساختن يادگيرندگان با سياست هاي استعماري كشورهاي قدرتمند غربي، عدم توازن قدرت و مبادلات سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشورها در سطح بين المللي و مقابله با فتنه و تهاجم دشمنان مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هاشمی، س. (1388). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی بر اساس مولفه آموزش صلح. مطالعات برنامه درسی, 4(15), 83-104. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125046



Vancouver : کپی

هاشمی سهیلا. تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی بر اساس مولفه آموزش صلح. مطالعات برنامه درسی. 1388 [cited 2021May11];4(15):83-104. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125046



IEEE : کپی

هاشمی، س.، 1388. تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی بر اساس مولفه آموزش صلح. مطالعات برنامه درسی, [online] 4(15), pp.83-104. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125046.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 664 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی