برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1388 , دوره  4 , شماره  15 ; از صفحه 24 تا صفحه 42 .
 
عنوان مقاله: 

نظريه هاي جهاني شدن آموزش و پرورش از ديدگاه چنگ و استلزامات آنها براي برنامه درسي و آموزش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* یونسکو و دفتر بین المللی آموزشی تهران، دفتر ملی یونسکو
 
چکیده: 

جهاني شدن در حوزه هاي مختلفي طرح شده و دوستان و دشمنان زيادي پيدا کرده است. فيلسوفان، سياستمداران، و دانشمندان زيادي در اين خصوص دست به انديشه ورزي زده و ديدگاه هايشان را بر اساس خاستگاه هاي فکري خود بيان کرده اند. اين کوشش ها سبب شده نظريه هاي گوناگوني در زمينه سياست، اقتصاد، فرهنگ، فن آوري ارتباطات و اطلاعات و جهاني شدن ارايه شود. حوزه فکري آموزش و پرورش هم از اين قاعده مستثني نبوده؛ بدين سبب، نظريه هايي هم در اين حوزه شکل گرفته است. آن چه عموما در حوزه آموزش و پرورش از سوي متخصصان و نهادها درباره جهاني شدن و آموزش و پرورش بيان شده بيشتر جنبه کلي دارد. به ديگر سخن، ديدگاه هاي ارايه شده، تکليف عمل ورزان را روشن نساخته اند، که موضع مناسب براي جهاني شدن چيست؟ و چه کارهايي بايد انجام داد؟ در واقع، کوشش هاي انجام گرفته، حدود عمل را براي فعاليت تعيين نکرده اند يا آن جا که اين اتفاق شکل گرفته براي برنامه درسي و آموزش، راه باز نشده است. به هر روي، در اين مقاله، تلاش بر آن نيست تا له يا عليه جهاني شدن و نظريات مطرح شده در آن حوزه، سخني به ميان آيد بلکه جريان اصلي مقاله با توجه به رويکرد کلي اتخاذ شده در توافق با حرکت به سوي جهاني شدن برنامه درسي به مثابه زير خرده نظامي از نظام جامع آموزش و پرورش است. اين مقاله مي کوشد با نظر به امکان برقراري مبادله جهاني «ميان برنامه درسي»، نظريه هايي را طرح و استلزامات آن ها را براي برنامه درسي و آموزش ارايه کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آقازاده، م.، و عصاره، ع. (1388). نظریه های جهانی شدن آموزش و پرورش از دیدگاه چنگ و استلزامات آنها برای برنامه درسی و آموزش. مطالعات برنامه درسی, 4(15), 24-42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125040



Vancouver : کپی

آقازاده محرم، عصاره علیرضا. نظریه های جهانی شدن آموزش و پرورش از دیدگاه چنگ و استلزامات آنها برای برنامه درسی و آموزش. مطالعات برنامه درسی. 1388 [cited 2021May13];4(15):24-42. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125040



IEEE : کپی

آقازاده، م.، عصاره، ع.، 1388. نظریه های جهانی شدن آموزش و پرورش از دیدگاه چنگ و استلزامات آنها برای برنامه درسی و آموزش. مطالعات برنامه درسی, [online] 4(15), pp.24-42. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125040.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 228 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی