برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1388 , دوره  4 , شماره  15 ; از صفحه 1 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله: 

ساخت شكني جهاني شدن در برنامه هاي درسي با نظر به انديشه هاي دريدا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
 
چکیده: 

اگر جهاني شدن، طرح / فرايندي در حال رخداد پنداشته شود كه آگاهي در آن نقش اساسي دارد، آن گاه بازخواني جهاني شدن و چگونگي طراحي برنامه هاي درسي براي افزايش آگاهي فراگيران درباره آن اهميت مي يابد. پژوهش حاضر اين بازخواني را با نظر به انديشه هاي بنيادي دريدا فيلسوف معاصر، هدف قرار داده است. دريدا بر اين باور است كه انديشه غرب از زمان افلاطون به بعد خرد محور بوده و با طرح مفهوم هاي دوگانه و محور پنداشتن يكي و ناچيز شمردن ديگري تداوم يافته است. گفتار در برابر نوشتار، فلسفه در برابر ادبيات و خود در برابر ديگري نمونه هاي برجسته اين نگرش است كه همواره اولي بر دومي ترجيح داده شده است. دريدا براي رهايي از اين وضعيت ساخت شكني را پيشنهاد مي كند كه نوعي بازخواني موضوع براي مركززدايي از قطب محوري و بازشناختن اهميت قطب ديگر است. در بهره گيري از اين راهكار در پژوهش حاضر، با ساخت شكني از نظريه هاي غالب جهاني شدن به ويژه نظريه اقتصادمحور، بر توجه به پيچيدگي جهاني شدن و ابعاد گوناگون آن در برنامه هاي درسي تاكيد شده است. ساخت شكني از مفهوم جهاني شدن نيز مستلزم آن است كه از سويي جهاني شدن به غربي شدن كاهش نيابد و از سوي ديگر با توجه به عناصر فرهنگ بومي و محلي در برنامه هاي درسي، نظريه «بومي سازي و جهاني شدن» مبنا باشد. با توجه به يافته هاي پژوهش، مركززدايي از رويكردهاي واحد جهاني و پرداختن به موقعيت مخصوص، مركززدايي از ديدگاه فن مدار و توجه به انواع دانش و تاكيد بر ماهيت استعاري محتواي آموزشي و تفسير و نقد زيبايي شناسانه در طراحي برنامه هاي درسي پيشنهاد شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ضرغامی، س. (1388). ساخت شکنی جهانی شدن در برنامه های درسی با نظر به اندیشه های دریدا. مطالعات برنامه درسی, 4(15), 1-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125039



Vancouver : کپی

ضرغامی سعید. ساخت شکنی جهانی شدن در برنامه های درسی با نظر به اندیشه های دریدا. مطالعات برنامه درسی. 1388 [cited 2021May10];4(15):1-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125039



IEEE : کپی

ضرغامی، س.، 1388. ساخت شکنی جهانی شدن در برنامه های درسی با نظر به اندیشه های دریدا. مطالعات برنامه درسی, [online] 4(15), pp.1-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=125039.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 128 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی