5 SID.ir | تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بر مبناي مولفه هاي آموزش جهاني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بر مبناي مولفه هاي آموزش جهاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اصلي اين مقاله تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي در راستاي مولفه هاي آموزش جهاني مي باشد. مولفه هاي پژوهش شامل آموزش صلح، آموزش محيط زيست و آموزش سلامت هستندکه لازمه تربيت شهروند جهاني در هزاره سوم مي باشند و توسط سازمان هايي چون يونسکو و يونيسف نيز دنبال مي گردند. در واقع با توجه به اقتضائات عصر جهاني شدن، ناديده گرفتن تحولات جهاني در حوزه برنامه ريزي درسي موجب دور بودن فضاي مدرسه از زندگي واقعي دانش آموزان شده است. بدين ترتيب در اين پژوهش کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بعنوان مهم ترين منبع آموزشي مورد تحليل قرار گرفت تا مشخص شود تا چه حد در راستاي مولفه هاي آموزش جهاني مي باشند. روش مورد استفاده در تحليل محتواي پژوهش آنتروپي شانون و نيز تحليل کيفي بوده و واحد تحليل نيز صفحات (متن، پرسش ها و تمرين ها، تصاوير) در مجموع 3349 صفحه از کتب دوره ابتدايي را شامل مي شود. جامعه آماري، کليه کتاب هاي درسي دوره ابتدايي، شامل 36 جلد کتاب در سال تحصيلي 1388-1387 در هفت عنوان فارسي (بخوانيم)، فارسي (بنويسيم)، علوم، هديه هاي آسماني، قرآن، رياضي و تعليمات اجتماعي و نمونه آماري اين پژوهش، شش عنوان فارسي (بخوانيم)، فارسي (بنويسيم)، علوم، هديه هاي آسماني، قرآن و تعليمات اجتماعي دوره ابتدايي را شامل مي شود. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که به هر سه مولفه آموزش جهاني يعني آموزش صلح، آموزش محيط زيست و آموزش سلامت به يک نسبت، ولي با توجه به حجم کتاب ها يعني 3349 صفحه در حد کم پرداخته شده است. و اين در حالي است که هر يک از خرده مولفه هاي آموزش هاي مذکور بصورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و کتب درسي نيز به يک نسبت مولفه هاي آموزش جهاني را تحت پوشش قرار نداده اند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 670
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی