برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جايگاه پرورش تفکر انتقادي در برنامه درسي اجرا شده دوره متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اوین، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
 
چکیده: 

«تفکر انتقادي» يکي از مولفه هاي اساسي در توليد برنامه هاي درسي قصد شده و اجرا شده محسوب مي شود و دوره متوسطه نيز نقش کليدي در حيات اجتماعي همه اقشار جامعه دارد. به همين علت اين پرسش مطرح است : «که در برنامه درسي اجرا شده در دوره متوسطه تا چه ميزان به پرورش تفکر انتقادي توجه شده است؟»
داده هاي مورد نياز از طريق مراجعه به کساني به دست آمدند که متولي برنامه درسي اجرا شده در مدارس محسوب مي شوند. 246 دبير، با تکميل پرسش نامه اعلام داشتند که با هر يک از عناصر چهار گانه برنامه درسي اجرا شده يعني هدف ها، محتوا، روش تدريس و ارزش يابي چگونه مواجه مي شوند.تحليل داده ها نشان داد که برنامه درسي اجرا شده به اندازه مورد انتظار به پرورش تفکر انتقادي توجه ندارد
.
البته بين ميزان توجه عناصر برنامه درسي اجراشده به پرورش تفکر انتقادي تفاوت وجود دارد و اين تفاوت بين عناصر ارزش يابي- هدف و ارزش يابي- روش تدريس وجود دارد. ترتيب عناصر برنامه درسي از حيث ميزان توجه به پرورش تفکر انتقادي عبارت است از: هدف، روش تدريس، محتوا و ارزش يابي. هم چنين بين ميزان توجه برنامه درسي اجرا شده به پرورش تفکر انتقادي در مدارس دولتي و غير دولتي تفاوت وجود دارد و مدارس غير دولتي داراي وضعيت بهتري هستند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

طالب زاده نوبریان، م.، و موسی پور، ن.، و حاتمی، ف. (1388). جایگاه پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی اجرا شده دوره متوسطه. مطالعات برنامه درسی, 4(13-14), 105-124. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124951



Vancouver : کپی

طالب زاده نوبریان محسن، موسی پور نعمت اله، حاتمی فاطمه. جایگاه پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی اجرا شده دوره متوسطه. مطالعات برنامه درسی. 1388 [cited 2021May18];4(13-14):105-124. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124951



IEEE : کپی

طالب زاده نوبریان، م.، موسی پور، ن.، حاتمی، ف.، 1388. جایگاه پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی اجرا شده دوره متوسطه. مطالعات برنامه درسی, [online] 4(13-14), pp.105-124. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124951.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 267 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی