مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات برنامه درسي اطلاعات شماره: تابستان و پاييز 1388 , دوره 4 , شماره 13-14 ; از صفحه 82 تا صفحه 104 . عنوان مقاله: طراحي الگوي برنامه ريزي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي عام براي دوره متوسطه نویسندگان: صدري عباس* آدرس: * شهرک قدس، خ هرمزان، مجتمع مسکونی هرمزان، بلوک 7، طبقه 7، واحد 1 چکیده: در طراحي و برنامه ريزي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي نيازسنجي و براورد نياز از اهميت خاصي برخوردار است. دشواري تجزيه و تحليل عوامل تاثير گذار و تعيين ميزان تاثير هر کدام، نيازسنجي را براي برنامه ريزان درسي اين دوره ها بسيار سخت و پيچيده كرده است. جهت گيري فناوري، جهت گيري اشتغال، جهت گيري آينده، جهت گيري جمعيتي، نحوه ادامه تحصيل فارغ التحصيلان و نيازهاي کنوني بخش صنعت، خدمات و کشاورزي، از عمده پارامترهاي تاثير گذار در اين نياز سنجي هستند. اين كه آموزش هاي فني و حرفه اي در دوره متوسطه نيازمند پاسخ گويي به کدام يک از اين جهت گيري هاست و وزن و سهم هر کدام از اين عوامل در برنامه هاي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي به چه ميزان است، و اينکه چه ساختاري براي ارايه آموزش هاي فني و حرفه اي متوسطه پاسخگو مي باشد، پارادوکس بزرگي را به وجود آورده است.اين ساختارهاي ارايه آموزش معمولا به دو صورت متداول بروند برنامه درسي را رقم زده اند:الف) آموزشهاي فني و حرفه اي مبتني بر مدرسه ب) آموزش هاي مبتني بر صنعتحال اين سوال مطرح است كه: آيا روش سومي نيز مي توان به کار گرفت؟ آيا جمع بين اين دو الگو امکان پذير است؟نگارنده مقاله در پي آن بوده است كه از طريق بررسي عملکرد هر يک از الگوهاي دوگانه در کشورهاي گوناگون، رويکرد سومي را به عنوان برنامه درسي فني و حرفه اي عام دوره متوسطه از طريق ساختاري ترکيبي ارايه دهد. کلید واژه: آموزش فني و حرفه اي(Q2)برنامه ريزي درسي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مطالعات اجتماعیآموزش زبان انگلیسیآموزش های فنی و حرفه ایآموزش عالیآموزش عالیمیان رشته ایکیفیت تدریسبرنامه درسی ارجاعات: بررسي قابليت اجرايي الگوهاي مختلف تصميم گيري در برنامه هاي درسي مدارس كشور بررسي تاثير جو اجتماعي مدارس متوسطه بر پرورش مهارت هاي اجتماعي دانش آموزانآيا جمع ميان دو گرايش امكان پذير است؟ (همايش) مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي موانع موجود در زمينه تفکر انتقادي در برنامه هاي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي هنرستان هاي دخترانهبرنامه درسي و آموزش فني و حرفه اي: پژوهشي در خصوص تناسب عناصر برنامه درسي در آموزش هاي فني و حرفه ايبررسي ارتباط برنامه درسي (مهارت هاي عمومي) آموزش هاي فني و حرفه اي با نيازهاي بازار کار شهر بيرجندارزيابي سازوکارهاي تجربه شده برقراري ارتباط بين آموزش فني و حرفه اي رسمي و بازار کار در ايرانتحليل تاثير آموزش هاي فني و حرفه اي بر عملکرد تخصصي و اثربخشي شغل هاي مهارتي: مطالعه موردي کارخانجات توليد بدنه خودرو در استان کرمانشاه مقالات همایشی مرتبط: بررسی توسعه آموزش های فنی و حرفه ای کشور با مشارکت ذینفعانبرنامه ریزی درسی از رویکرد فنی تا رویکرد غیر فنی در آموزش ابتداییبازنگری در برنامه های درسی آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر مهارت های اشتغال زاآموزش های فنی و حرفه ای با رویکرد تقاضا محوریبررسی تحلیلی جایگاه آموزش مداوم در برنامه آموزش های فنی و حرفه ای (براساس فلسفه آموزش فنی و حرفه ای) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 355 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی