مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات برنامه درسي اطلاعات شماره: تابستان و پاييز 1388 , دوره 4 , شماره 13-14 ; از صفحه 63 تا صفحه 81 . عنوان مقاله: بررسي فلسفه معلمي و اشارات آن براي برنامه درسي فلسفه تربيت معلم نویسندگان: قائدي يحيي* آدرس: * تهران، خیابان مفتح، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت چکیده: اين مقاله در بادي امر در پي آن است تا موضوع فلسفه معلمي و فلسفه تدريس معلم را به موضوعي قابل بحث و بررسي در محافل تربيتي تبديل کند. براي اين کار، به طور مختصر به سوابق تاريخي چنين موضوعي از خلال ديدگاه فلاسفه تربيتي و مربيان پرداخته شده است. در اين بررسي معلوم گرديد معلم در تاريخ فلسفه تربيتي بيشتر به عنوان عنصري از عناصر تعليم و تربيت و برنامه درسي مد نظر قرار گرفته و کمتر به عنوان عامل اصلي به آن نگريسته شده است. تدوين بيانيه فلسفه تدريس ماحصل اين مقاله است و اين اعتقاد وجود دارد که اگر معلمان تشويق شوند که به چنين کاري دست زنند. نگرش فلسفي آن ها نسبت به تربيت و تدريس شکل خواهد گرفت و برخي از آنان توانايي فلسفه ورزي خواهند يافت و عده کمي نيز به دانش فلسفه تعليم و تربيت تسلط پيدا خواهند کرد. براي نمونه فلسفه معلمي هگل از خلال مرور عقايد تربيتي او آورده شده است. در پايان در قالب اشارات برنامه درسي صور مختلفي که مي توان از طريق آن ها به فلسفي معلمي نگريست و برنامه درسي، فلسفه در تربيت معلم را سازمان داد، نظير نگرش فلسفي معلم، فلسفه ورزي معلم و دانش فلسفي معلم و محتوا و فعاليت هايي که مي توان براي اين صور در نظر گرفت، ارايه شده است. با در نظر آوردن سه رويکرد پيش گفته برنامه اي درسي براي فلسفه تربيت معلم پيشنهاد شده است که به تناسب نياز، مي تواند به يکي از رويکردها بيشتر از ديگري بپردازد. کلید واژه: فلسفه معلمي(Q3)برنامه درسي فلسفه براي تربيت معلم(Q3)فلسفه تدريس شخصي(Q3)بيانيه فلسفه تدريس(Q3)فلسفه ورزي(Q2)نگرش فلسفي(Q3)دانش فلسفي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: امکان آموزشي فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفه بررسي بنيادهاي نظري برنامه درسي فلسفه براي کودکان از ديدگاه فيلسوفان عقل گرا مقالات نشریه ای مرتبط: امکان آموزشي فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفهفلسفه تحليلي و فلسفه زبانفلسفه فلسفه اسلاميچرا معلمان به آموختن فلسفه تعليم و تربيت نياز دارند؟رويكردي نو به فلسفه تعليم و تربيت مقالات همایشی مرتبط: بررسی تطبیقی فلسفه تربیت معلم از دیدگاه مکاتب فلسفیرابطه مبانی فلسفی و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیتتاملی در اصطلاح فلسفه تطبیقیجایگاه فلسفه ورزی در علم ها بویژه علوم انسانی و نسبت آن با فلسفه تعلیم و تربیتفلسفه برای کودکان: از چالش روش و محتوا تا آموزش ماهیت یگانه فلسفه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی