برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اعتباريابي مقياس ارزيابي باورهاي معرفت شناختي درباره علوم فيزيکي (EBAPS) براي دانش آموزان مقطع راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، انطباق و اعتباريابي مقياس "ارزيابي باورهاي معرفت شناختي علوم فيزيكي" براي دانش آموزان ايراني دوره راهنمايي بود. بدين منظور گروهي متشكل از 415 دانش آموز (207 دختر و 208 پسر) از مدارس استعدادهاي درخشان، نمونه و عادي دولتي انتخاب شده و به عنوان آزمودني در اين پژوهش شركت نمودند. تحليل عاملي مقياس نشانگر چهار بعد مستقل پيچيدگي ساختار دانش، يادگيري تدريجي و تجمعي، تغييرپذيري توانايي و نقدپذيري دانش بود. الگوي همبستگي بين ابعاد مزبور و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس علوم تجربي شواهدي دال بر روايي سازه اي و پيش بين اين مقياس فراهم ساخت. ثبات داخلي يكايك ابعاد مقياس به روش آلفاي كرونباخ محاسبه و ضرايب در حد قابل قبول بود. يافته ها نشان داد كه از ميان ابعاد اين مقياس، بعد پيچيدگي ساختار دانش بيشترين سهم را در پيش بيني پيشرفت تحصيلي در درس علوم تجربي به خود اختصاص مي دهد. بررسي تفاوت هاي جنسيتي در اين ابعاد نشان داد كه دختران در مقايسه با پسران از باورهاي رشد يافته تري در دو بعد پيچيدگي ساختار دانش و يادگيري تدريجي و تجمعي برخوردارند. افزون بر اين، يافته هاي پژوهش نشانگر آن بود كه دانش آموزان مدارس تيزهوشان در مقايسه با دانش آموزان ساير مدارس در بعد پيچيدگي ساختار دانش از باورهاي رشد يافته تري برخوردارند، اما در بعد تغيير پذيري توانايي و نقدپذيري دانش، دانش آموزان مدارس نمونه دولتي، باورهاي رشد يافته تري را نشان مي دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مرزوقی، ر.، و سیف، د. (1388). اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی. مطالعات برنامه درسی, 4(13-14), 1-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124933



Vancouver : کپی

مرزوقی رحمت اله، سیف دیبا. اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی. مطالعات برنامه درسی. 1388 [cited 2021May09];4(13-14):1-24. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124933



IEEE : کپی

مرزوقی، ر.، سیف، د.، 1388. اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی. مطالعات برنامه درسی, [online] 4(13-14), pp.1-24. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124933.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 81 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی