مشخصات مقاله عنوان نشریه: تازه هاي علوم شناختي اطلاعات شماره: زمستان 1388 , دوره 11 , شماره 4 (مسلسل 44) ; از صفحه 75 تا صفحه 85 . عنوان مقاله: پژوهش تربيتي: علم يا فلسفه؟ بررسي پي آمدهاي روش شناسي علوم شناختي در تعليم تربيت نویسندگان: تلخابي محمود* آدرس: * تهران، ولی عصر، بالاتر از زرتشت، کوچه پزشک پور، پلاک 18، پژوهشکده علوم شناختی چکیده: هدف: علوم شناختي با ايجاد زمينه براي همراهي علم و فلسفه، نظريه هاي مفهومي و تجربي قابل دفاعي از ذهن به دست داده است. در اين مقاله، تحولات روش شناختي علوم شناختي و پيامدهاي آن در روش شناسي پژوهش هاي تربيتي بررسي مي شود.روش: براي بررسي موضوع از روش استنتاجي استفاده شده است.يافته ها: نتايج نشان مي دهد که با وجود تنوع روش شناسي ها در مطالعه ذهن (از قبيل تحليل مفهومي، رويکرد محاسباتي، ماترياليسم روش شناختي و شبيه سازي)، تمايز دقيقي بين علم و فلسفه وجود ندارد. بنابراين، دست کم در دو بعد مي توان پيوند اين دو حوزه را تصريح کرد: يکي مفروضات فلسفي حاکم بر روش هاي علمي و ديگري تجربي بودن فلسفه.نتيجه گيري: بدين تربيت نوآوري علوم شناختي در پژوهش هاي تربيتي از جهت روش شناسي اين خواهد بود که مرز پژوهش فلسفي و علمي را در تربيت فروريخته و پژوهش فلسفي تربيت را در امتداد پژوهش در علم تربيت قرار مي دهد. کلید واژه: علوم شناختي(Q2)روش شناسي(Q2)ذهن(Q2)پژوهش تربيتي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: بدندکارتکارکردگراییعینانسان شناسیفلسفه علمهستی شناسیفرانظریهعقل فعالبدنروحتجرد ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رويكردي نو به فلسفه تعليم و تربيت آموزش ميان رشته اي: نوآوري علوم شناختي در آموزش فلسفه ذهنروش شناختي علمتبيين رويکردهاي غالب روش شناختي پژوهش فلسفه تعليم و تربيت در ايران و توصيف روش شناختي رساله هاي دکتريفلسفه تعليم و تربيت در جهان امروز مقالات همایشی مرتبط: شباهت ها و تفاوت های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت با روش پژوهش علمیرابطه مبانی فلسفی و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیتبررسی امکان استفاده از منطق فازی در قلمروی علوم تربیتیتاثیر فلسفه تعلیم و تربیت بر نظریه پردازان روان شناسی و علوم تربیتیکاربست رویکرد تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی