برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش واسطه اي باورهاي ناسازگار مرکزي و باورهاي اختلال خوردن در علايم اختلال خوردن و پيوند والديني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، زیر پل نصر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، گروه روان‌ شناسی
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش واسطه اي باورهاي ناسازگار مرکزي و باورهاي اختلال خوردن در بروز علايم اختلال خوردن و پيوند والديني است.
روش: نمونه آماري اين پژوهش را دانش آموزان سال دوم دبيرستان 18 کلاس (403 نفر) تشکيل مي دادند که از ميان دبيرستان هاي دولتي دخترانه شهر تهران، به شيوه خوشه اي مرحله اي، انتخاب شده بودند. تمام آزمودني ها به نسخه فارسي پرسشنامه باورهاي اختلال خوردن و شکل کوتاه پرسشنامه طرحواره ها يا باورهاي ناسازگار مرکزي يانگ (1998)، پرسشنامه علايم اختلال خوردن و پرسشنامه پيوند والديني پاسخ دادند. روايي و پايايي پرسشنامه ها با استفاده از تحليل عاملي و آلفاي کرونباخ محاسبه شد. با استفاده از تحليل ساختار کوواريانس يا مدل معادله ساختاري، مدل علي احتمالي تحليل شد.
يافته ها: يافته ها نشان دادند که باورهاي اختلال خوردن به عنوان متغير ميانجي و باورهاي ناسازگار مرکزي به عنوان متغير تعديل کننده در پيوند والديني با علايم اختلال خوردن نقش واسطه اي ايفا مي کنند.
نتيجه گيري: بر اساس اين شواهد مي توان چنين استنباط کرد که پيوند والديني، باورهاي ناسازگار اوليه و باورهاي اختلال خوردن مي توانند زمينه ايجاد علايم اختلالات خوردن را فراهم آورند، اگرچه نقش هر يک در ايجاد آسيب شناسي اين اختلال متفاوت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 132 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی