برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ناگويي هيجاني و هوش هيجاني در دانش آموزان تيزهوش و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، پل گیشا، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی
 
چکیده: 

هدف: هدف اين پژوهش، مقايسه ناگويي هيجاني و هوش هيجاني دانش آموزان دبيرستاني مدارس تيزهوشان و عادي بود.
روش: در اين تحقيق 175 دانش آموز دبيرستاني (86 نفر از مدارس تيزهوشان و 89 نفر از مدارس عادي) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقياس ناگويي هيجاني تورنتو و مقياس هوش هيجاني را تکميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري (شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون تحليل واريانس چندمتغيره و ضرايب همبستگي پيرسون) استفاده شد.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که ناگويي هيجاني دانش آموزان مدارس تيزهوشان کمتر از دانش آموزان مدارس عادي است، اما تفاوت هوش هيجاني آنها معنادار نيست. رابطه ناگويي هيجاني و هوش هيجاني دو گروه دانش آموزان تيزهوش و عادي منفي و معنادار بود. تيزهوشان به دليل فهم و درک بيشتر و سريع تر موقعيت هاي هيجاني، پردازش و سازمان دهي بهتر اين موقعيت ها و توانايي بيشتر در تبديل هيجان ادراک شده به کلام، کمتر به ناگويي هيجاني دچار مي شوند. بالا بودن هوش شناختي، ضامن هوش هيجاني زياد نيست، زيرا هوش شناختي با هوش هيجاني تفاوت ماهوي دارد.
نتيجه گيري: ناگويي هيجاني نوعي نقص در پردازش و تنظيم هيجان هاست و به همين دليل با هوش هيجاني رابطه منفي دارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بشارت، م.، و کریمی، م.، و قربانی، ن.، و رحیمی نژاد، ع. (1388). مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی, 11(4 (مسلسل 44)), 18-28. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124826



Vancouver : کپی

بشارت محمدعلی، کریمی معصومه، قربانی نیما، رحیمی نژاد عباس. مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی. 1388 [cited 2021May07];11(4 (مسلسل 44)):18-28. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124826



IEEE : کپی

بشارت، م.، کریمی، م.، قربانی، ن.، رحیمی نژاد، ع.، 1388. مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی, [online] 11(4 (مسلسل 44)), pp.18-28. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124826.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی