3 SID.ir | شناسايي و رتبه بندي عوامل کليدي موثر در توسعه محصول جديد (NPD)، در گروه خودرو سازي سايپا با رويکرد AHP

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شناسايي و رتبه بندي عوامل کليدي موثر در توسعه محصول جديد (NPD)، در گروه خودرو سازي سايپا با رويکرد AHP

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

توسعه محصول جديد (New Product Development)، و اهميت آن براي شرکتها به عنوان رويکردي نو، هر چند با ريسکهايي همراه است، اما شناخت عوامل کليدي اين رويکرد، ميتواند در کاهش ريسکهاي تصميم گيري براي مديران مفيد باشد. در اين تحقيق سعي شده با مطالعات کتابخانه اي و مشاوره با اساتيد، مديران و صاحب نظران در بخشهاي مرتبط با توسعه محصول در گروه خودرو سازي سايپا، تا حد امکان عوامل کليدي و شاخصهاي آن شناسايي شوند. لذا با پيش آزمون از 12 خبره، 4 عامل کليدي تکنولوژي، بازاريابي، تجارتي کردن و مديريت تيم توسعه محصول، معين و اهميت شاخصها مشخص شد و 5 شاخص با اهميت براي هر عامل انتخاب گرديد، سپس با رويکرد آزمون مقايسات سلسله مراتبي زوجي AHP (Analytical Hierarchy Process)، از 23 مدير و صاحب نظر در قسمتهاي مربوط (بخشهاي استراتژي توسعه محصول، فني و تامين قطعات و بازاريابي)، 21 پرسشنامه قابل اتکا جمع آوري شد. بعد از تست نسبت سازگاري، نظرات ادغام شدند و اهميت عاملها و شاخصها با مقايسات زوجي به ترتيب عوامل بازاريابي، مديريت تيم توسعه محصول، تکنولوژي و تجارتي کردن به عنوان عوامل مهم در اين فرايند شناخته شدند که شناخت و تعيين اولويت اين عوامل در تدوين و اجراي استراتژي توسعه محصول، روند موفقيت را تسريع و تسهيل نموده و ريسک تصميم گيري را کاهش خواهد داد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 441
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی