برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  5 , شماره  19 ; از صفحه 5 تا صفحه 12 .
 
عنوان مقاله: 

علايم استرس در کودکان مدارس ابتدايي شهر تبريز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

مقدمه: تجربه استرس مزمن در کودکان نقش مهمي را در افزايش مشکلات آتي جسماني، رواني و اجتماعي به عهده دارد. بسيار مهم و حياتي است که خانواده ها، معلمين و گروه هاي حرفه اي توانايي هاي لازم براي تشخيص علايم استرس کودکان را داشته باشند. در حالي که مطابق آمار آموزش و پرورش، سال 88 - 1387 حدود 5.5 ميليون دانش آموز ابتدايي در کشور ما وجود دارد ولي مطالعه در خصوص استرس در سنين 7 تا 12 ساله بسيار محدود مي باشد، اين مطالعه با هدف بررسي علايم استرس در کودکان سن مدرسه انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش توصيفي با شرکت دانش آموزان کلاس سوم تا پنجم ابتدايي شهر تبريز و حجم نمونه 839 نفر انجام شد که ابتدا از مناطق پنج گانه آموزش و پرورش تبريز مدارس به صورت تصادفي سهميه اي انتخاب و سپس در داخل مدارس به روش تصادفي ساده نمونه گيري انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مقياس علايم استرس کودکان
(CSSS) پس از روايي ترجمه و محتوايي و پايايي به روش باز آزمايي، از طريق مصاحبه با کودکان جمع آوري شده است. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از فراواني مطلق و درصدي و آزمون کاي دو، در نرم افزار 13 SPSS/Ver انجام شد.
يافته ها: تمامي بيست و شش گزينه پرسشنامه توسط کودکان به عنوان علامت استرس گزارش شد و از اين ميان، بيش از نيمي از واحدهاي مورد پژوهش، موارد نگراني، افزايش ضربان قلب، ترسيدن، لرز و غصه خوردن را از علايم استرس خود گزارش نمودند و سردرد در
46.6 درصد و خستگي در 41.8 درصد موارد گزارش شد. در بررسي تک تک علايم استرس با متغيرهاي جنس، پايه کلاس و نوع مدرسه، ارتباط آماري معني داري بين برخي از علايم و اين متغيرها وجود داشت.
بحث و نتيجه گيري: کودکان دامنه وسيعي از علايم را در مقابل رخدادهاي استرس زا نشان مي دهند که شناسايي دقيق علايم مي تواند والدين، معلمان و کادر حرفه اي سلامت را از وضعيت جسمي و رواني کودکان سن مدارس ابتدايي، مطلع سازد و منجر به مداخله جهت کاهش استرس هاي آن ها شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ولی زاده، ل.، و فرنام، ع.، و رهکارفرشی، م. (1389). علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی, 5(19), 5-12. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124564



Vancouver : کپی

ولی زاده لیلا، فرنام علیرضا، رهکارفرشی ماهنی. علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی. 1389 [cited 2021May07];5(19):5-12. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124564



IEEE : کپی

ولی زاده، ل.، فرنام، ع.، رهکارفرشی، م.، 1389. علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی, [online] 5(19), pp.5-12. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124564.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2040 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی