مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله پرستاري و مامايي اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 5 , شماره 18 ; از صفحه 57 تا صفحه 64 . عنوان مقاله: مقبوليت راهبردهاي آموزشي باليني (فرهنگي - اجتماعي محور) مدرسان پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز و اروميه 1389 نویسندگان: علي افسري ممقاني ابراهيم*, زمان زاده وحيد, فتحي آذر اسكندر آدرس: * چکیده: مقدمه: کوچک ترين بي توجهي به حرفه پرستاري که با جان آدمي سرو کار دارد، ممکن است باعث از دست دادن جان يک فرد شود. آموزش باليني در رشته پرستاري قلب و کانون توجه تعليم و تربيت بوده و مسلما بايستي اين آموزش متناسب با نيازهاي به وجود آمده از پيشرفت و تحول در عرصه مراقبت سلامت باشد. اذعان مي شود راهبردهاي آموزش باليني سنتي پاسخگوي اين تحولات نبوده و استفاده از راهبردهاي مبتني بر تئوري فرهنگي اجتماعي مفيد است. اين مطالعه با هدف بررسي وضعيت موجود به دليل نارضايتي از آموزش باليني و مطلوب نبودن کميت و کيفيت آن در ايران انجام گرفته است.مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي در سال 1389 بر روي 38 نفر از مدرسان باليني پرستاري شاغل در دانشکده هاي پرستاري و مامايي تبريز و اروميه انجام شد(حجم نمونه با جامعه برابر بود). ابزار گردآوري داده پرسشنامه استاندارد بود که توسط بونک و کيم در سال 1998 تهيه شده بود. بعد از ترجمه ابزار به زبان فارسي، از روايي ترجمه و محتوايي استفاده گرديد و همچنين براي تعيين پايايي ابزار از روش باز آزمايي استفاده شد که ضريب همبستگي پيرسون 0.90 محاسبه گرديد. داده هاي بدست آمده توسط نرم افزار SPSS/ ver13 مورد تجزيه تحليل گرديد و از آمار توصيفي نظير، ميانگين، فاصله اطمينان 95% و انحراف معيار استفاده شد.يافته ها: نتايج نشان داد که مقبوليت اکثريت راهبرد هاي آموزش باليني فرهنگي - اجتماعي محور متوسط مي باشد (2.72±0.44 از 4). مقبوليت راهبردهاي سکو سازي، سوال کردن، مديريت آموزشي، مربي گري، آموزش مستقيم و تغييرپذيري بالاترين اولويت و راهبرد توضيح دادن پايين ترين رتبه را به خود اختصاص داده اند.بحث و نتيجه گيري: راهبردهاي آموزش باليني فرهنگي - اجتماعي محور باهم و در کنار هم به کار برده مي شوند و براي آموزش باليني ممکن است چندين راهبرد هم زمان توسط مدرس استفاده گردد. راهبرد سکو سازي به عنوان اصلي ترين راهبرد اين نظريه بيشترين مقبوليت را در ميان مدرسان باليني دارد که اين خود نقطه قوتي براي آموزش باليني ما مي باشد. کلید واژه: مقبوليت(Q3)آموزش پرستاري(Q2)تئوري فرهنگي – اجتماعي(Q2)راهبردهاي آموزشي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فقه سیاسیاقتداربیعتکارآمدیعملکرد بالینیمحیط بالینیمهارت های تفکر انتقادیآموزش بالینی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: عوامل موثر بر انطباق آموزش نظري و باليني پرستاري از ديدگاه مدرسان و دانشجويان پرستاري (دانشگاه علوم پزشكي تبريز) عوامل موثر بر آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان و مربيان باليني پرستاري (90-1389)ارزيابي عرصه هاي آموزش باليني از ديدگاه مربيان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تبريز در سال 1385اهميت آموزش باليني در پرستاريبررسي کيفيت آموزش باليني در پرستاري مقالات همایشی مرتبط: شکاف در محیط یادگیری بالینی: دیدگاه دانشجویان پرستاریبررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1392تاثیر تجارب بالینی بر آموزش پرستاریتاثیر آموزش و ارزیابی بالینی به روش مجموعه کار بر یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در محیط های بالینیادراک مربیان بالینی پرستاری از موانع آموزش بالینی چالش ها و راهکارها: یک مطالعه کیفی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 65 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی