مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله پرستاري و مامايي اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 5 , شماره 18 ; از صفحه 31 تا صفحه 39 . عنوان مقاله: تاثير مداخلات مدرسه محور بر مهارت «نه گفتن» در دانش آموزان دوره راهنمايي نویسندگان: عزت آقاجري پروانه, ولي زاده سوسن*, جبرائيلي مهناز, طارميان فرهاد, قوجازاده مرتضي, پوررستم ايوب آدرس: * دانشکده پرستاری و مامایی تبریز چکیده: مقدمه: نوجوان به سرعت از محرک هاي محيطي متاثر شده، رفتارهاي خطرجويي را انجام مي دهد. بسياري از رفتارهاي خطرزاي سلامت که علت اصلي مرگ و مير جوانان و بزرگسالان هستند در طي نوجواني ايجاد و تقويت مي شوند.مناسب ترين شيوه براي ارتقاي توانايي هاي رواني اجتماعي کودکان و نوجوانان مداخله از طريق آموزش مهارت هاي زندگي در محيط آموزشي حمايت کننده يعني مدرسه است که مهارت نه گفتن يکي از اين مهارت ها است، از اين رو اين مطالعه به منظور تعيين تاثير مداخلات مدرسه محور بر مهارت نه گفتن در دانش آموزان دوره راهنمايي انجام گرفته است.مواد و روشها: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي پيش و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماري آن را 417 نفر از دانش آموزان پايه دوم و سوم راهنمايي شهر مراغه تشکيل مي داد که به صورت تصادفي انتخاب و بعد از اجراي پيش آزمون به دو گروه کنترل و تجربي تقسيم شدند. براي گروه تجربي کلاس هاي آموزشي مهارت هاي زندگي به مدت 7 جلسه اجرا گرديد و در جلسه هشتم مهارت نه گفتن در آن ها مورد ارزيابي قرار گرفت. براي سنجش مهارت نه گفتن از پرسشنامه تندرستي و رفتار سالم دکتر بوتوين استفاده شد و در نهايت داده ها با استفاده از نرم افزار 15 SPSS\Ver و آزمون هاي آماري t مستقل و وابسته و مجذور کاي مورد تجزيه تحليل قرار گرفت.يافته ها: ميانگين نمرات مهارت «نه گفتن» در گروه تجربي در پس آزمون تفاوت معني داري با پيش آزمون داشت (P<0.01) به طوري که بعد از انجام مداخلات مدرسه محور مهارت نه گفتن در گروه تجربي افزايش يافته بود. ميانگين و انحراف معيار تفاوت نمرات در پيش و پس آزمون مهارت نه گفتن در گروه تجربي 2.50±5.58 و در گروه کنترل -0.04±5.53 بود. آزمون t مستقل تفاوت معني داري در ميانگين و انحراف معيار تفاوت نمرات در پيش آزمون و پس آزمون مهارت نه گفتن بين دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (P<0.001) به عبارت ديگر در نتيجه اجراي مداخله، نمرات مهارت نه گفتن در گروه تجربي افزايش قابل توجهي يافته و در گروه کنترل کاهش پيدا کرده بود.بحث و نتيجه گيري: آموزش مهارت هاي زندگي در گروه تجربي بر مهارت «نه گفتن» آن ها موثر بود. پس اجراي اين برنامه به عنوان عامل حفاظتي در پيشگيري از سوء مصرف مواد پيشنهاد مي گردد. کلید واژه: خدمات مدرسه محور(Q2)دانش آموزان(Q2)مهارت نه گفتن(Q2)سوء مصرف مواد(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانش آموزان دخترنوجواناندانشجویاندانش آموزمعتادمواد مخدرمصرف موادسوء مصرف ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير کاربرد نرم افزارهاي آموزشي در ارتقا يادگيري مهارت هاي اساسي درس هنرآموزش مهارت هاي اجتماعيتأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر مهارت هاي اجتماعي وعملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ي اولدانش و مهارت هاي مورد نياز مديران آموزشياثربخشي برنامه آموزش مهارت هاي زندگي به منظور پيشگيري از مصرف مواد مخدر در دانش آموزان دوره راهنمايي مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر روش جیگ ساو بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی کوه سبز در سال تحصیلی 87-1386بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر تکانشگری دانش آموزان دختر متوسطه شهر آبادانبررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر متوسطه شهر آبادانتاثیر آموزش مهارت حل مساله و مهارت های ارتباطی بر افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانیبررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر ایجاد مهارت های شهروندی دانش آموزان مدارس خاص شهر میناب ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 536 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی