برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1389 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 11 تا صفحه 18 .
 
عنوان مقاله: 

سياست گذاري براي مراکز تحقيق و توسعه بر اساس فرايند ايده تا بازار؛ مطالعه موردي صنعت نفت ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشگاه صنعت نفت
 
چکیده: 

امروزه تحقيق و توسعه به يکي از مهمترين ارکان شرکت هاي بزرگ تبديل شده است. اما در خصوص ساختار و جايگاه تحقيق و توسعه در سازمان هاي بزرگ رويکردها و ساختارهاي متنوع و متفاوتي وجود دارد. اغلب شرکت هاي بزرگ داراي سيستم تحقيق و توسعه درون سازماني مي باشند. بجزء سيستم هاي تحقيق و توسعه شرکتي، در بسياري از کشورها سازمانهاي تحقيق و توسعه مستقل نيز براي ارتقا توانمنديهاي علمي و تکنولوژيکي ايجاد مي گردد. هر يک از اين دو نوع سازمان تحقيق و توسعه ماموريت خاصي دارند و سياست گذاري تحقيق و توسعه در آنها نيازمند فرآيندي خاص مي باشد. هدف اين مقاله سياست گذاري تحقيق و توسعه در سازمان هاي تحقيق و توسعه بر اساس فرآيند ايده تا بازار مي باشد. بدين منظور ابتدا ارکان فرايند ايده تا بازار و پس از آن انواع سازمان هاي تحقيق و توسعه شامل شرکتي و غير شرکتي تشريح مي شود. سپس انواع ساختارهاي تحقيق و توسعه در تحقيق و توسعه شرکتي (سازمان هاي بزرگ) تعريف و بر اساس ارکان فرآيند ايده تا بازار به تعريف سياست هايي براي وظايف و ماهيت فعاليت هاي آنها و بخش هاي متمرکز و غير متمرکز تحقيق و توسعه شرکتي (در ساختار هاي هيبريدي تحقيق و توسعه) پرداخته مي شود. سپس مباني مطرح شده براي صنعت نفت به عنوان بزرگترين صنعت کشور که داراي بخش هاي متعدد تحقيق و توسعه است به عنوان مطالعه موردي به اجرا در آمده و در نهايت پيشنهاداتي براي بهبود وضعيت تحقيق و توسعه در صنعت نفت ارايه مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 272
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی