مشخصات مقاله عنوان نشریه: پايش اطلاعات شماره: زمستان 1389 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 63 تا صفحه 71 . عنوان مقاله: مقايسه تاثير آموزش رژيم غذايي به دو شيوه سخنراني و نمايش فيلم بر آگاهي و نگرش رابطان بهداشتي نویسندگان: صفاري محسن*, شجاعي زاده داوود, محمودي محمود, حسيني سده سيدرضا آدرس: * تهران، بزرگراه جلال آل احمد، جنب بیمارستان دکتر شریعتی، دانشگاه تربیت مدرس چکیده: رژيم غذايي يکي از مهم ترين اجزاي شيوه زندگي محسوب مي شود و بهبود آن نيازمند کاربرد روش هاي مناسب آموزشي در جهت ارتقاي سطح آگاهي و نگرش افراد جامعه در رابطه با آن است. هدف از انجام اين پژوهش، مقايسه تاثير دو روش سخنراني و نمايش فيلم ويديويي در ارتقاي سطح دانش و نگرش تغذيه اي رابطان بهداشتي است.اين پژوهش، يک مطالعه نيمه تجربي بر روي 160 زن رابط بهداشتي تحت پوشش مرکز سلامت جنوب تهران است که به وسيله فرآيند تخصيص تصادفي به دو گروه مساوي (هر گروه شامل 80 نفر) تقسيم شدند. گروه اول، آموزش کوتاه مدتي را در مورد رژيم غذايي مناسب با استفاده از روش سخنراني دريافت نمود و گروه دوم در مدت زمان مشابهي به وسيله نمايش فيلم ويديويي آموزش ديدند. آگاهي و نگرش شرکت کنندگان به وسيله پرسشنامه خود گزارشي و به صورت پيش آزمون پس آزمون مورد سنجش قرار گرفته و داده هاي ذي ربط با استفاده از آزمون هاي آماري متناسب مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.ميانگين سني کل واحدهاي پژوهش 38.11 سال و همگي مؤنث بودند. ميانگين نمرات آگاهي در گروه سخنراني (قبل: 6.63±2.17، بعد: 12.27±1.51) و نمايش فيلم (قبل: 7.87±2.38، بعد: 11.51±1.59) بود. يافته هاي پژوهش حاکي از ارتقاي معني دار سطح آگاهي و نگرش شرکت کنندگان با استفاده از هر دو روش آموزشي بود (P<0.0001). با اين وجود، روش سخنراني تأثير بيشتري را بر بهبود دانش و نگرش تغذيه اي افراد نشان داد (P<0.0001). اکثر شرکت کنندگان نيز رسانه هاي گروهي را به عنوان منبع آموزش قبلي خود در مورد رژيم غذايي مناسب گزارش نمودند.اين مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشي سخنراني و نمايش فيلم ويديويي مي توانند روش هاي موثري براي ارتقاي سطح آگاهي و نگرش تغذيه اي افراد باشند، اگرچه روش سخنراني، اثر بخشي بيشتري دارد. يافته هاي اين مطالعه لزوم انجام پژوهش هاي بيشتر در اين زمينه را نشان مي دهد. کلید واژه: سخنراني(Q2)نمايش فيلم ويديويي(Q2)آگاهي(Q2)نگرش(Q2)رژيم غذايي(Q2)رابطان بهداشتي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: آموزشروش تدریسبحث گروهیتدریسرفتارآینده شغلیکارکنان بهداشتیدانشایدزدندانپزشکانسرطان دهاندندانپزشکعادات غذاییدریای عمانپرفشاری خونفعالیت فیزیکی ارجاعات: ACTUAL CAUSES OF DEATH IN THE UNITED STATES, 2000 COMPARISON OF THE EFFECTIVENESS OF TUTORED VIDEOTAPE INSTRUCTION VERSUS TRADITIONAL LECTURE FOR A BASIC HEMODYNAMIC MONITORING COURSE DIRECT VERSUS INDIRECT COMMUNICATION: HOW TO CHOOSE THE STYLE THAT'S RIGHT FOR YOU DOCTOR-PATIENT COMMUNICATION: A COMPARISON BETWEEN TELEMEDICINE CONSULTATION AND FACE-TO-FACE CONSULTATION EVALUATION OF HIV/AIDS EDUCATION IN RUSSIA USING A VIDEO APPROACH INFLUENCE OF SELECTED ENVIRONMENTAL AND PERSONAL FACTORS ON DIETARY BEHAVIOR FOR CHRONIC DISEASE PREVENTION: A REVIEW OF THE LITERATURE MALNUTRITION AMONG WOMEN IN SUB-SAHARAN AFRICA: RURAL-URBAN DISPARITY ONLINE CONTINUING EDUCATION COURSE ENHANCES NUTRITION AND HEALTH PROFESSIONALS' KNOWLEDGE OF FOOD SAFETY ISSUES OF HIGH-RISK POPULATIONS RESULTS OF NUTRITIONAL SCREENING IN INSTITUTIONALIZED ELDERLY IN HUNGARY THE TRIAD OF SCIENCE FOUNDATIONS, INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY, AND ORGANIZATIONAL STRUCTURE بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به روش سخنراني و پمفلت بر دانش تغذيه اي رابطين بهداشتي شهر ياسوج، سال 1379 تاثير آموزش تغذيه بر ميزان آگاهي و نحوه نگرش رابطان بهداشتي مقايسه تاثير آموزش به دو روش سخنراني و پوستر در زمينه بيماري ايدز بر ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان مقايسه تاثير دو روش آموزش تغذيه در مورد صبحانه بر عملكرد دانش آموزان سال چهارم دبستان هاي دخترانه منطقه 6 آموزش و پرورش تهران مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه دو روش سخنراني و بسته آموزشي در تغيير آگاهي و نگرش بهداشت بلوغ دخترانمقايسه تاثير دو روش آموزش در زمينه ايدز بر ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد لاهيجان در سال 1382مقايسه كاربرد دو روش سخنراني سنتي و سخنراني همرااه با نمايش فيلم استريپ در آموزش بهداشتسخنرانيمتن سخنراني مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر آموزش به شیوه سخنرانی، نمایش فیلم و عملکرد بالینی بر باورهای خودکارآمد دانشجویان مامایی در اداره مراحل زایمان فیزیولوژیکبررسی مقایسه ای تاثیر دو روش آموزش به شیوه ارائه بسته آموزشی و سخنرانی بر میزان آگاهی کادر درمان از مخاطرات و ایمنی شغلیتاثیر دو روش آموزش مداخله ای سخنرانی و بحث گروهی در زمینه مهارتهای ارتباطی بر آگاهی و نگرش کارکنان در سال 1394ارتقای مهارت ارتباطی پرستاران از طریق آموزش به روش ایفای نقش و نمایش فیلمبررسی تاثیر تدریس مبتنی بر حل مساله و نمایش فیلم بر رضایتمندی و افزایش نمره دانشجویان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی