برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نابرابري جنسيتي آموزشي در بخش درودفرامان کرمان شاه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا
 
چکیده: 

اين نوشتار به بررسي نابرابري آموزشي، به عنوان يکي از عوامل مهم تداوم و بازتوليد نابرابري هاي اجتماعي،به ويژه نابرابري جنسيتي مي پردازد. نابرابري آموزشي جنسيتي در همه جوامع، از جمله جوامع در حال توسعه و به ويژه مناطق محروم تر آن، از منطقي جداگانه پيروي مي کند و داراي کارکردي ويژه است. بر پايه فرض اين پژوهش،که با استفاده از نظريه هاي جنسيتي، مبادله، و انتخاب عقلاني به دست آمده است، برخي از عوامل فرهنگي و اجتماعي، به هم راه محاسبه هاي عقلاني، سوادآموزي دختران را يک سرمايه گذاري بي باز گشت و بدون توجيه منطقي مي نماياند.
پژوهش به روش پيمايشي و با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه انجام شده و نمونه آن را نيز 240 نفر از پدران يا مادران خانوارهاي بخش درودفرامان کرمان شاه تشکيل مي دهد، که انتخاب آن ها به دليل نبود تناسب شايسته ميان سطح سوادآموزي دختران و پسران منطقه صورت گرفته است
.
نتايج نشان مي دهد که نابرابري آموزشي با جامعه پذيري جنسيتي و باور به ايفاي نقش جنسيتي (از ميان عوامل اجتماعي) و باور به برتري مردان و باورهاي قالبي جنسيتي (از ميان عوامل فرهنگي) در پدر و مادر، پيوندي معنادار و مستقيم دارد. ميان محاسبه هاي عقلاني پدر و مادر و نابرابري جنسيتي آموزشي نيز پيوندي معنادار ديده مي شود. برازش چندمتغيره نشان داد که 30 درصد از واريانس نابرابري جنسيتي آموزشي را عوامل فرهنگي، اجتماعي، و انتخاب عقلاني پدر و مادرتبيين مي کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اعظم آزاده، م.، و رضایی، ا. (1389). نابرابری جنسیتی آموزشی در بخش درودفرامان کرمان شاه. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(, 8(2 (پیاپی 24)), 7-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124170



Vancouver : کپی

اعظم آزاده منصوره، رضایی انیس. نابرابری جنسیتی آموزشی در بخش درودفرامان کرمان شاه. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(. 1389 [cited 2021July28];8(2 (پیاپی 24)):7-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124170



IEEE : کپی

اعظم آزاده، م.، رضایی، ا.، 1389. نابرابری جنسیتی آموزشی در بخش درودفرامان کرمان شاه. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(, [online] 8(2 (پیاپی 24)), pp.7-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=124170.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 285 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی