مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله دانشگاه علوم پزشكي شهركرد (SHAHREKORD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES JOURNAL) اطلاعات شماره: فروردين و ارديبهشت 1390 , دوره 13 , شماره 1 ; از صفحه 69 تا صفحه 78 . عنوان مقاله: تاثير برنامه دوره هاي برخورد زودرس با محيط باليني بر نگرش و عملکرد دانشجويان سال اول پزشکي نویسندگان: شيرزاد هدايت اله, معزي معصومه*, خديوي رضا, صادقي بهمن, مدح خوان انيسه آدرس: * شهرکرد، بلوار کاشانی، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چکیده: زمينه و هدف: يکي از چالش هاي آموزش دانشجويان پزشکي ملموس نبودن مفهوم کلي ارتباط بين دروس علوم پايه و بالين بيمار است که علاوه بر اختلال در يادگيري بر انگيزه و توانايي هاي دانشجويان نيز تاثير منفي دارد. برخورد زودرس با محيط باليني به عنوان يکي از راهکارهاي رفع اين چالش مطرح شده است. لذا اين مطالعه با هدف تعيين ميزان تاثير اجراي دوره هاي آموزشي برخورد زودرس با محيط باليني در نگرش و عملکرد آموزشي دانشجويان سال اول پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد اجرا شد. روش بررسي: مطالعه حاضر به صورت مداخله اي بر روي 43 دانشجوي پزشکي سال اول دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در سال 1386 انجام گرفت. مداخله به صورت شرکت اين دانشجويان در يک برنامه آموزشي خاص و تحت نظر راهنما، در محيط بيمارستاني در قالب گردش در بخش ها، اطاق عمل، اورژانس و درمانگاه و يک شب کشيک به عنوان ناظر در بيمارستان و اورژانس بود. نگرش دانشجويان بوسيله پرسشنامه معتبر و داراي اطمينان 0.82 قبل و بعد از مداخله اندازه گيري شد. جهت سنجش عملکرد آموزشي از مقايسه نمرات دروس اختصاصي و نتايج آزمون جامع علوم پايه با دانشجويان مشابه سال قبل استفاده گرديد. داده ها با استفاده از آزمون هاي t زوجي و مجذور کاي تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها: مقايسه نمره نگرش قبل و بعد از مداخله نشانگر افزايش معني دار در نگرش دانشجويان بود (P<0.01). همچنين نگرش در مواردي همچون اهميت شرح حال و معاينه در برابر آزمون هاي پاراکلينيک، وظايف سطوح مختلف کادر درماني، وظايف پزشک نسبت به بيمار، حقوق بيمار در بيمارستان، روند اقدامات تشخيصي- درماني افزايش معني دار پيدا کرد (P<0.05)، ولي در مورد عملکرد آموزشي تفاوت معني داري مشاهده نشد. نتيجه گيري: بر اساس نتايج بدست آمده اجراي دوره کوتاه مدت مواجهه زودرس باليني به عنوان عامل انگيزش و جهت دهي به فراگيري دانشجو در طول دوره تحصيل و ايجاد آگاهي از فرآيند حرفه، تاثيرات مثبتي داشته و پيشنهاد مي گردد که برگزاري دوره هاي مواجهه زودرس باليني به عنوان بخشي از کوريکولوم آموزشي دانشجويان پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در نظر گرفته شود. کلید واژه: پزشکي(Q2)برخورد زودرس با محيط باليني(Q2)دانشجوي پزشکي(Q2)نگرش(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اساتیدعلوم پزشکیپرستاریدندانپزشکیرفتاردانشدانشجویان پزشکیآگاهیایدزدندانپزشکانسرطان دهاندندانپزشک ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير برنامه دوره هاي تماس زودرس با محيط باليني بر نگرش و عملکرد دانشجويان پزشکي سال اول دانشگاه علوم پزشکي شيرازبررسي اثر برخورد زودرس با محيط باليني بر نگرش حرفه اي دانشجويان دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد در سال تحصيلي 91-90برخورد زودرس با محيط باليني: گزارش يك مطالعه مداخله ايبررسي تاثير تجربه زود هنگام باليني بر نگرش دانشجويان پزشکي نسبت به دروس علوم پايهبررسي تاثير مواجهه باليني زودهنگام بر ديدگاه دانشجويان ترم دوم پزشکي نسبت به حرفه پزشکي مقالات همایشی مرتبط: میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از حاکمیت بالینی قبل و بعد از آموزشبررسی ادغام واحد مهارت های بالینی مقدماتی در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی علوم پایه در رضایتمندی دانشجویان و افزایش ارتباط بین علوم پایه و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکردبررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به آموزش الکترونیکینگرش دانشجویان پزشکی به برنامه های آموزشی سنتی و ترکیبیبررسی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی ورودی 1392 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به کارآفرینی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 275 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی