3 SID.ir | مقايسه هوش هاي چندگانه در بين دانش آموزان موفق و ناموفق مقطع متوسطه شهرستان مريوان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه هوش هاي چندگانه در بين دانش آموزان موفق و ناموفق مقطع متوسطه شهرستان مريوان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقايسه هوش هاي چندگانه گاردنر دانش آموزان موفق و ناموفق (دختر و پسر) صورت گرفت. روش اين پژوهش از نوع پس رويدادي است. به منظور انجام اين پژوهش از ميان جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان مريوان، 370 نفر به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به صورت تصادفي انتخاب شدند، که از ميان گروه نمونه منتخب، 174 نفر دانش آموز موفق و 196 نفر دانش آموز ناموفق (100 نفر پسر، 170 نفر دختر) را تشکيل مي دهند. پس از نمونه گيري و انتخاب نمونه مورد نظر، آزمون هوش هاي چندگانه گاردنر و همچنين آزمون ريون به منظور اندازه گيري آماري تحليل واريانس يک راهه، آزمون تعقيبي شفه، t تک نمونه اي، ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که اولا بين دانش آموزان موفق و ناموفق (دختر و پسر) در هوش هاي ديداري – فضايي، زباني – کلامي، منطقي – رياضي، بدني – جنبشي، درون فردي، بين فردي و طبيعت گرا تفاوت معناداري وجود دارد و دانش آموزان موفق در اين مولفه ها نمرات بالاتري گرفتند. نتايج همبستگي پيرسون در مورد ارتباط هوش عمومي و هوش هاي چندگانه، نشان داد که هوش عمومي با هوش منطقي – رياضي، زباني – کلامي و بدني – جنبشي همبستگي معناداري دارد. نتايج تحليلي رگرسيون گام به گام نشان داد که هوش منطقي – رياضي در تبيين و پيش بيني تغييرات هوش عمومي بيشترين نقش را دارد. در نهايت نتايج آزمون t تک نمونه اي نشان داد که دانش آموزان موفق از هوش منطقي – رياضي و کلامي – زباني بالاتري برخوردارند و نمرات به دست آمده توسط آنها در اين مولفه ها از ميانگين ملاک بالاتر بود، و دانش آموزان ناموفق نيز در اين مولفه هاي هوشي نمرات پايين تري در مقايسه با ميانگين ملاک به دست آورند مي توان نتيجه گرفت که بيشترين تفاوت دانش آموزان موفق و ناموفق و دو مولفه هوش منطقي – رياضي و کلامي – زباني مي باشد بر مبناي نتايج اين پژوهش مي توان به مسوولين آموزش و پرورش پيشنهاد نمود که در جهت رشد و شکوفايي ساير هوش هاي چندگانه گاردنر در دانش آموزان بکوشند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 339
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی