مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش هاي مشاوره (تازه ها و پژوهش هاي مشاوره) اطلاعات شماره: تابستان 1388 , دوره 8 , شماره 30 ; از صفحه 117 تا صفحه 130 . عنوان مقاله: مقايسه هوش هاي چندگانه در بين دانش آموزان موفق و ناموفق مقطع متوسطه شهرستان مريوان نویسندگان: محمديان سالار, باعزت فرشته آدرس: چکیده: پژوهش حاضر با هدف مقايسه هوش هاي چندگانه گاردنر دانش آموزان موفق و ناموفق (دختر و پسر) صورت گرفت. روش اين پژوهش از نوع پس رويدادي است. به منظور انجام اين پژوهش از ميان جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان مريوان، 370 نفر به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به صورت تصادفي انتخاب شدند، که از ميان گروه نمونه منتخب، 174 نفر دانش آموز موفق و 196 نفر دانش آموز ناموفق (100 نفر پسر، 170 نفر دختر) را تشکيل مي دهند. پس از نمونه گيري و انتخاب نمونه مورد نظر، آزمون هوش هاي چندگانه گاردنر و همچنين آزمون ريون به منظور اندازه گيري آماري تحليل واريانس يک راهه، آزمون تعقيبي شفه، t تک نمونه اي، ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که اولا بين دانش آموزان موفق و ناموفق (دختر و پسر) در هوش هاي ديداري – فضايي، زباني – کلامي، منطقي – رياضي، بدني – جنبشي، درون فردي، بين فردي و طبيعت گرا تفاوت معناداري وجود دارد و دانش آموزان موفق در اين مولفه ها نمرات بالاتري گرفتند. نتايج همبستگي پيرسون در مورد ارتباط هوش عمومي و هوش هاي چندگانه، نشان داد که هوش عمومي با هوش منطقي – رياضي، زباني – کلامي و بدني – جنبشي همبستگي معناداري دارد. نتايج تحليلي رگرسيون گام به گام نشان داد که هوش منطقي – رياضي در تبيين و پيش بيني تغييرات هوش عمومي بيشترين نقش را دارد. در نهايت نتايج آزمون t تک نمونه اي نشان داد که دانش آموزان موفق از هوش منطقي – رياضي و کلامي – زباني بالاتري برخوردارند و نمرات به دست آمده توسط آنها در اين مولفه ها از ميانگين ملاک بالاتر بود، و دانش آموزان ناموفق نيز در اين مولفه هاي هوشي نمرات پايين تري در مقايسه با ميانگين ملاک به دست آورند مي توان نتيجه گرفت که بيشترين تفاوت دانش آموزان موفق و ناموفق و دو مولفه هوش منطقي – رياضي و کلامي – زباني مي باشد بر مبناي نتايج اين پژوهش مي توان به مسوولين آموزش و پرورش پيشنهاد نمود که در جهت رشد و شکوفايي ساير هوش هاي چندگانه گاردنر در دانش آموزان بکوشند. کلید واژه: هوش هاي چندگانه(Q2)دانش آموزان موفق و ناموفق(Q3)مقطع متوسطه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مدارس هوشمنددوره متوسطهاضطراب امتحانانگیزش پیشرفت ارجاعات: مطالعه مقدماتي نظريه هوش چندگانه گاردنر، در زمينه موضوع هاي درسي و سازگاري دانش آموزان مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه بين هوش هاي چندگانه و هوش هيجاني در دانش آموزان مقطع متوسطهبررسي رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزاناثربخشي آموزش هوش افزايي مبتني بر نظريه هوش هاي چندگانه گاردنر بر هوش هيجاني و خلاقيت دانش آموزان دختر پايه پنجم و ششم شهر اصفهانمطالعه مقدماتي نظريه هوش چندگانه گاردنر، در زمينه موضوع هاي درسي و سازگاري دانش آموزان اثربخشي برنامه آموزشي مبتني بر نظريه گاردنر بر عملکرد هوش هاي چندگانه دانش آموزان مقالات همایشی مرتبط: ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی در دانش آموزان مقطع متوسطه بندرعباسبه کارگیری هوش های چندگانه در کلاس درس و تاثیر آن بر انگیزه درونی دانش آموزانپیش بینی میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان مقطع متوسطه از طریق هوش هیجانیرابطه هوش هیجانی و هوش شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزانبررسی میزان تاثیر هوش میان فردی بر تمایل دانش آموزان دختر به درس ریاضی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 348 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی