مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش هاي مشاوره (تازه ها و پژوهش هاي مشاوره) اطلاعات شماره: تابستان 1388 , دوره 8 , شماره 30 ; از صفحه 29 تا صفحه 44 . عنوان مقاله: تاثير سه شيوه درماني شناختي-رفتاري، آموزش ارتباطات و خودياري روانشناختي بر ميزان افسرگي دختران دانشجويان دانشگاه اصفهان نویسندگان: باغبان ايران, فاتحي زاده مريم السادات, جزايري رضوان السادات آدرس: چکیده: هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي سه شيوه شناختي-رفتاري، آموزش ارتباطات و خودياري روانشناختي بر کاهش علايم افسردگي دانشجويان دانشگاه اصفهان بود. به اين منظور چهل نفر از بين دانشجويان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان به صورت داوطلب از طريق مصاحبه انتخاب و به صورت گمارش تصادفي در سه گروه ده نفري آزمايش و يک گروه ده نفري کنترل قرار گرفتند. گروه هاي آزمايش در شش جلسه درمان شناختي-رفتاري، آموزش ارتباطات و خودياري روانشناختي شرکت کردند. داده ها با آمار توصيفي و استنباطي و با استفاده از نرم افزار SPSS آماري تحليل شد. نتايج به دست آمده نشان داد که هر سه شيوه درماني شناختي-رفتاري، آموزش ارتباطات و خودياري روان شناختي در کاهش افسردگي موثرند (P<0.05).بين اين سه شيوه درماني تفاوت معناداري در کاهش افسردگي وجود ندارد. به اين معني که هر سه شيوه افسردگي را کاهش مي دهند؛ اما تفاوتي از نظر ارجح بودن آنها در کاهش افسردگي وجود ندارد. توصيه کاربردي به دست اندرکاران امور مشاوره اي و فرهنگي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور اين بود که از هر سه شيوه براي مقابل با افسردگي دانشجويان استفاده کنند. کلید واژه: افسردگي(Q2)درمان شناختي-رفتاري(Q2)آموزش ارتباطات(Q3)خودياري روانشناختي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تن آرامیامتحانآرام سازیترسنشخوار فکریزنان مطلقهاضطرابگروه درمانی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير درمان شناختي-رفتاري به شيوه گروهي بر افسردگي بيماران مبتلا به کمردرد مزمن: پي گيري چهار ماههاثربخشي درمان شناختي-رفتاري مبتني بر رايانه در مقايسه با درمان به شيوه باليني در افسردگي اساسيانواع خودياري و گونه آميزي هاي آنتاثير گروه درماني شناختي-رفتاري بر افسردگي بيماران مبتلا به سرطانتاثير درمان شناختي-رفتاري گروهي بر کاهش افسردگي و افزايش رضايت زناشويي در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر رشت مقالات همایشی مرتبط: اثربخشی برنامه شناختی-رفتاری مارتین بر عملکرد تحصیلی دانش آموزانتاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب ورزشکاران زن گنبدکاووسبررسی میزان شیوع و شدت افسردگی در دانش آموزان شهر دزفولتاثیر آموزش مهارت حل مساله و مهارت های ارتباطی بر افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانیاثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر نشانه های افسردگی و استرس ناشی از تروما سوختگی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی