4 SID.ir | اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري در کاهش اضطراب و افزايش ابراز وجود دانش آموزان پسر دبيرستان هاي دولتي شهر پارس آباد مغان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري در کاهش اضطراب و افزايش ابراز وجود دانش آموزان پسر دبيرستان هاي دولتي شهر پارس آباد مغان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر اثربخشي مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري در کاهش اضطراب و افزايش ابراز وجود دانش آموزان پسر دبيرستاني بود.
روشي که در اين تحقيق استفاده شده است، روش شبه آزمايشي است و طرح مورد استفاه در اين پژوهش از نوع طرح هاي پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان پسر دبيرستان هاي دولتي شهر پارس آباد مغان در سال تحصيلي 85-84 تشکيل مي دهند
(N=2926). نمونه آماري اين پژوهش 20 نفر دانش آموز بود که به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب کتل با 40 سوال سه گزينه اي و پرسشنامه جرات ورزي گمبريل و ريچي با 40 سوال پنج گزينه اي است که در پيش آزمون و پس آزمون براي گروه هاي آزمايش و کنترل اجرا شدند. همچنين مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري در 11 جلسه يک و نيم ساعته براي گروه آزمايش برگزار شد. داده هاي پژوهش با روش هاي آماري t همبسته و t مستقل تحليل شدند که نتايج به شرح ذير حاصل گرديد: 1- مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري موجب کاهش اضطراب دانش آموزان مي شود (P<0.05). 2- مشاوره گروهي با رويکرد شناختي – رفتاري موجب افزايش ابراز وجود در دانش آموزان مي شود (P<0.05).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 317
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی