5 SID.ir | نظريه ادراک در فلسفه ملاصدرا و جايگاه قيام صدوري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نظريه ادراک در فلسفه ملاصدرا و جايگاه قيام صدوري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد واحد چالوس
 
چکیده: 

يکي از آراء ملاصدرا در مساله علم و ادراک قيام صدوري ادراکات حسي و خيالي است. وي معتقد است نسبت نفس به ادراکات حسي و خياليش، نسبت جاعل به مجعولش است. در نظر او نقش اين دو دسته از صور ادراکي را ايجاد و ابداع مي کند. در اين خصوص لازم است دو مساله بررسي شود: اولا، جايگاه اين مساله در نظام فلسفي ملاصدرا، خصوصا در نسبت با کل نظريه او در باب ادراک نيازمند تبيين است؛ ثانيا، ملاصدرا مانند ساير فلاسفه اسلامي علم را اکتسابي مي داند. از آنجا که فاقد شي نمي تواند معطي آن باشد و از طرفي نفس با ادراک هر صورتي واجد آن مي شود، با اين پرسش مواجه مي شويم که نفس چگونه مي تواند علت و جاعل صور ادراکي باشد. پيگيري اين مساله در آثار ملاصدرا مشخص مي کند آنچه غالبا به عنوان نظريه ادراک ملاصدرا فهميده و ارايه مي شود به صورتي است که تبيين اظهارات گوناگون و متفاوت ملاصدرا در باب ادراک و جمع بين آنها را دشوار و بلکه ناممکن مي نمايد. در اين مقاله تلاش مي شود تبيين ديگري از نظريه ملاصدرا ارايه گردد و نشان داده شود نکته اساسي اين نظريه عمدتا مورد توجه نبوده است. سپس بر اساس تبييني که از ادراک، صورت مي گيرد مساله مربوط به قيام صدوري پاسخ داده شود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 471
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی