برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نظرگاه مك اينتاير درباره فرهنگ و تفكر غرب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فلسفه، دانشگاه قم
 
چکیده: 

مك اينتاير معتقد است كه تاريخ فرهنگ و تفكر غرب، در دو راستاي متفاوت قابل تحليل است، به گونه اي كه عقل مدرن، عقل رها و آزاد و در نتيجه سرگردان و راه نايافته به تفكري مستحكم و متين است و عقل پيش از دوره مدرن، عقل غايت مند، درآميخته به فضيلت و در قيد و بند سنت بوده است. تفكر و سنت عقلاني پيش از مدرن، در طي يك ديالكتيك تاريخي همواره راه پيشرفت را طي كرده و هر سنتي با شناخت نواقص و محدوديت هاي سنن قبل از خود، درصدد تكميل و تصحيح آن ها برآمده است.
ادعاي اصلي مك اينتاير آن است كه راه برون رفت از معضلات انسان مدرن، بازگشت مجدد او به سنت و اجراي پژوهش هاي عقلاني جانبدارانه است؛ زيرا، انسان مجزا شده از سنت، تاريخ و بدون فضايل اخلاقي نمي تواند عاقل باشد، همان طور كه فرد بدون جامعه و عقل، هرگز نمي تواند از فضايل اخلاقي بهره اي برده باشد
.
وي به منظور اثبات اين دعاوي به ذكر شواهد تاريخي با تحليل هاي فلسفي خاص خود مي پردازد كه به شرح آن ها پرداخته ايم
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ساطع، ن. (1388). نظرگاه مک اینتایر درباره فرهنگ و تفکر غرب. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی), 41(82/2), 81-114. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123655



Vancouver : کپی

ساطع نفیسه. نظرگاه مک اینتایر درباره فرهنگ و تفکر غرب. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی). 1388 [cited 2021May13];41(82/2):81-114. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123655



IEEE : کپی

ساطع، ن.، 1388. نظرگاه مک اینتایر درباره فرهنگ و تفکر غرب. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی), [online] 41(82/2), pp.81-114. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123655.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 141 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی