5 SID.ir | بررسي رابطه جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت کارکنان (مرد و زن) اداري آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت کارکنان (مرد و زن) اداري آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی / دانشگاه پیام نور، بوکان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آموزش و پرورش سهم عمده اي از بودجه هر کشور را به خود اختصاص مي دهد. لازم است در آموزش و پرورش، جو سازماني مناسبي حاکم باشد و کارکنان در فضايي آرام و عاري از فشار رواني و استرس به کار مشغول باشند تا کارآيي و اثربخشي سازماني افزايش يابد و در نهايت به خلاقيت کارکنان منجر شود. هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت کارکنان اداري آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي بود.
مواد و روش ها: اين تحقيق توصيفي - تحليلي، به شيوه همبستگي در سال تحصيلي 88-
1387 انجام شد. جامعه آماري شامل کليه کارکنان اداري آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي 1569 نفر (1469 مرد و 80 زن) بود. تعداد نمونه 478 نفر (409 مرد و 69 زن) بودند که با روش نمونه گيري خوشه اي - چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسش نامه جو سازماني Halpin و Croft، استرس شغلي Rice، آزمون مداد - كاغذي خلاقيت عابدي است. براي تحليل داده ها در دو سطح توصيفي و تحليلي از آزمون t دو نمونه اي مستقل و رگرسيون چند متغيره براي آزمون فرضيه ها استفاده شد.
يافته ها: نتايج رگرسيون چند متغيره تاثير جو سازماني به طور کلي (به طور همزمان) بر استرس شغلي و خلاقيت کارکنان در سطح
0.01 و به تفکيک در مردان در سطح  0.01و در زنان در سطح 0.05 معني دار بود. تفاوت بين جو سازماني و جنسيت در سطح 0.01 معني دار بود، اما بين خلاقيت و استرس با جنسيت تفاوت معني داري وجود نداشت.
نتيجه گيري: در جو باز پارامترهايي چون صميميت، ملاحظه گري، نفوذ و پويايي و ... باعث خلاقيت کارکنان و کاهش استرس آنان شد و در جو بسته عواملي چون فاصله گيري، بي علاقگي و فقدان تعهد شغلي، تاکيد بر توليد، مزاحمت، انگيزه خلاقيت کارکنان را پايين و استرس آنان را افزايش داد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 392
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی