مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار) اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 16 , شماره 3 (پياپي 62) (همراه با چكيده مقالات دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكي ايران) ; از صفحه 323 تا صفحه 323 . عنوان مقاله: ارزيابي پرسش نامه ملاکهاي تشخيصي DSM-IV-TR براي تشخيص اختلال اعتياد به اينترنت (IAD) در کاربران دانشجو (چكيده دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران) نویسندگان: علوي سيدسلمان*, جنتي فرد فرشته, مراثي محمدرضا, اسلامي مهدي, پوررضا حسين آدرس: * مرکز تحقیقات فن آوری اطلاعات در علوم سلامت چکیده: هدف: امروزه اينترنت بخش بزرگي از زندگي روزانه افراد به ويژه جوانان را اشغال مي کند و هر سال گزارش هاي بيشتري در زمينه اعتياد به اينترنت (IAD)منتشر مي شود. اين اختلال در DSM-IV-TR با عنوان اختلال کنترل تکانه طبقه بندي نشده در جاي ديگر، آمده است و در DSM-VI که در سال 2012 ارایه مي شود، در همان طبقه ارایه خواهد شد. هدف از اين پژوهش ارزيابي پرسش نامه ملاکهاي تشخيصي DSM-IV-TR درباره تشخيص اختلال اعتياد به اينترنت(IAD) در جامعه ايراني و بر پايه فرهنگ ايراني مي باشد. روش: در اين پژوهش توصيفي-مقطعي200 کاربر دانشجوي شهر اصفهان که به روش نمونه گيري سهميه اي از دانشگاههاي شهر اصفهان انتخاب شده بودند، نسخه فارسي مقياس CIUS را که داراي 14 پرسش بود، به همراه يک پرسش نامه ويژگي هاي جمعيت شناختي و پرسش نامه YDQ تکميل نمودند. براي ارزيابي پرسش نامه ملاکهاي تشخيصي، همه آزمودني ها بر پايه ملاک هاي تشخيصي اعتياد اينترنتي در DSM-IV-TR مورد مصاحبه روانپزشکي قرارگرفتند. داده هاي گرد آوري شده به روشهاي روايي محتوايي، افتراقي (تشخيصي)، همزمان و پايايي به روشهاي نيمه سازي، بازآزمايي و ضريب کاپا در نرم افزار SPSS-12 تحليل شدند. يافته ها: روايي پرسش نامه به روش روايي همزمان برابر با (0.78،r=0.81)، روايي افتراقي (r=0.62)و سه نوع پايايي توافق بين ارزيابان(Kappa=0.80) و تنصيف(r=0.64) و بازآزمايي(r=0.74) بدست آمد. نتيجه گيري: پرسش نامه ملاکهاي تشخيصي DSM-IV-TR درباره تشخيص اختلال اعتياد به اينترنت(IAD) داراي اعتبار و پايايي مي باشد و بکارگيري آن براي سنجش اعتياد به اينترنت در پژوهشهاي آينده مناسب است. کلید واژه: اعتياد به اينترنت (IAD)(Q2)ارزيابي(Q2)کاربران دانشجو(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شاخصرضایتمندیپژوهشارزشیابی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ويژگي هاي روان سنجي آزمون اعتياد به اينترنت يانگاعتياد به اينترنتتعيين روايي و پايايي پرسشنامه تشخيصي اختلال اعتياد به اينترنت در کاربران دانشجوروايي، پايايي و تحليل عاملي مقياس استفاده وسواس گونه از اينترنت در کاربران دانشجوي دانشگاه هاي شهر اصفهانارزيابي ملاک هاي تشخيصي DSM-IV-TR براي تشخيص اختلال اعتياد به اينترنت مقالات همایشی مرتبط: ارزیابی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه شخصیتی گری- ویلسون در دانشجویان ایرانیاعتیاد در محیط های آموزشیبررسی رابطه میان اعتیاد دانشجویان به اینترنت و خطر پذیری گرایش به انواع مواد مخدربررسی میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویانبررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و سلامت روان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 169 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی